Sophie funderar



Who's there?Jag funderat lite på det här med bloggarnas utveckling. Vart är den på väg egentligen, är de små minitidningar eller bara människors samlade tankar, var går gränserna? Skrev min c-uppsats om modebloggarnas möjlighet till att kunna påverka konsumtion, så jag är rätt insatt i ämnet bloggar. En del av de bloggar som ni läser idag är mer eller mindre köpta eller sponsrade på ett eller annat sätt utan att ni ens vet om det. Är detta något som påverkar bloggens trovärdighet eller är det som man brukar säga; "Det man inte vet mår man inte dåligt av."? Eller är det kanske så att det är blogginnehavarens skyldighet att informera sina läsare om diverse pr-trick som pågår under deras näsa?

Något som man lätt glömmer bort i denna soppa är att det faktiskt är privatpersoner, som du och jag som sitter hemma på kammaren och klickar på tangenterna, som inte besitter den kunskap och erfarenhet som t.ex. en redaktör gör. En blogg är inte en tidning, men ändå bör det kanske sättas upp etiska regler för att förtydliga vad som är ok och inte här i bloggvärlden. Den lilla ugglan är ett bra exempel på ett förtydligande och ett ställningstagande vad gällande reklam bland bloggar. Vad är dina tankar som läsare och hur ser du på bloggarnas utveckling? För det här är nog bara början...♥

Kommentarer
Postat av: Amanda

Bloggarna är ett minst sagt intressant ämne! Egentligen vill man nog inte veta vilka spel som pågår utan bara hoppas att de som bloggar gör det för att de tycker att det är kul. Så gör jag och det har funkat fint hittils. =)

Postat av: threes`

Jaa det funkar =D

2007-09-11 @ 14:51:51
URL: http://ainariel.blogg.se
Postat av: donnasandra

Jag har inget emot reklam på bloggar, har det själv. Är däremot helt emot länkar och inlägg som genererar pengar eftersom det inte känns äkta. En reklamsbanner gör ju inte inläggen mindre äkta, och det är inläggen jag intresserar mig för. Bloggar är ofta bättre än tidningar tycker jag, eftersom jag inte litar mer på några "expertutlåtanden" än vanliga människors åsikter...är ju mest ute efter shoppingtips. Tycker i alla fall att det är viktigt att man inte sväljer allt med hull och hår som man läser utan har en källkritisk syn. Vill gärna läsa din uppsats sedan! :-) Lång kommentar det här...

2007-09-11 @ 14:59:08
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: kim

Jag utmanar dig att skriva på din blogg hur en dag i din vadag ser ut? Ha en bra dag!

2007-09-11 @ 15:28:40
URL: http://kimj.blogg.se
Postat av: Amelie

Intressant, jag deltog nämligen i en intervju i våras där två tjejer skrev sin uppsats om precis det här ämnet. Var det möjligen du?

2007-09-11 @ 15:55:30
URL: http://amisiusa.blogg.se
Postat av: Käthe

Jag har inget emot reklam på bloggar men vill gärna veta om en blogg är uppköpt eller inte. Vem som står som ägare av bloggen.

2007-09-11 @ 16:25:01
URL: http://kathe.blogg.se
Postat av: Marlene

Hej! Jag undrar om det finns någon möjlighet att få ta del av din uppsats? Är mycket intresserad av ämnet då jag känner mig lurad av många bloggare. Har slutat att läsa flera stycken då de känns "köpta". Därmed tycker jag att bloggens funktion har försvunnit - ingen är opartisk längre.
Mvh Marlene i Sthlm

2007-09-11 @ 16:26:43
Postat av: Camilla

Bilden var iaf cool! ;)

2007-09-11 @ 16:27:46
URL: http://cammomilla.blogg.se
Postat av: Jossie

Hej,Jag syftade iaf inte på dig, om du nu trodde det,haha.
Även om du är en av dom kändaste bloggerskorna,(:
Jossie

2007-09-11 @ 17:07:39
URL: http://fashionweek.blogg.se
Postat av: Stina

Jag har inget emot annonser (banners) i bloggar, annonser förekommer ju överallt, även i tidningar. Tycker dock att man som bloggare bör tydliggöra om ett eller flera inlägg är "köpta" av ett företag. Inläggen motsvarar ju tidningens artiklar medan banners motsvarar tidningens annonssidor. Man kan exempelvis skriva "det här inlägget presenteras i samarbete med..." precis som tidningarna tydligt måste visa vad som är annons och inte.

2007-09-11 @ 17:09:14
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: Maja

Intressant inlägg och intressant ämne! Jag läser en hel del bloggar, som handlar om diverse olika saker så som inredning, mat, dagböcker av olika slag och så klart modebloggar. Som Donnasandra skriver ska man inte svälja all information med hull och hår. Man får ställa sig kritisk, och använda egen hjärna. Jag gillar att läsa dagligen de bloggar jag valt. De är valda med omsorg, utifrån mig själv och mina intressen och det som faller mig i smaken. Ang. modebloggar så gillar jag de som skrivs av vanliga dödliga. Jag läser en del andra modebloggar också, för inspirationen och inblick i något annat, men med ett litet kritiskt öga vakande. Bara för att någon säger hoppa så tänker inte jag göra det. Jag är rätt tacksam över en del modebloggar, då jag helt förändrat min garderob. Jag behövde det; inspirationen, ventileringarna, tipsen, nya insikter. Jag är nöjd nu och trivs. En del har så klart gjort bloggandet till en personlig fördel rent pengamässigt. Jag tvivlar inte på att de inte längre tycker det är kul att skriva i bloggen, men jag förstår att de vill göra sig en hacka av det som de gör och gillar att göra. Allt handlar om pengar i slutändan. Det gäller bara att själv hålla reda på vad man vill ta del av och inte ta del av, vad man låter sig "luras av", var man drar gränsen. Det är ändå den enskildes ansvar, mitt ansvar, att sorla och hitta det man vill ha, tro på det man vill tro på, ha en åsikt, tänka fritt. Jag har inget emot reklam och att bloggen är uppköpt, därför att jag inte sväljer allt med hull och hår. Jag tänker, därför finns jag - lite så! :) Spännande det vore att läsa din uppsats!

2007-09-11 @ 17:10:50
URL: http://somaja.blogspot.com
Postat av: maria

Lustigt att du tar upp det! Jag funderade starkt på att skriva ett inlägg hos en bloggare som jag dagligen besöker. På senare tid har den förvandlats till rena reklambloggen, rakt av. De personliga inläggen som hon skrev förut är borta, istället får man info om nya varor på marknaden, och vad som ramlat ner i hennes brevlåda. Det är inget fel med att få gratisprylar, men det blir lite trist att läsa om allt gratis som dyker upp hos henne. Jag upplever det som att bloggen inte är personlig längre utan mer som en reklamsida.

2007-09-11 @ 17:27:47
Postat av: Cissi

Intressant inlägg. Hatar sponsrade länkar och reklambloggar som bara skriver om grejor som de fått ibrevlådan. Jag hoppas o tror att reklambloggarna inte
kommer att överleva, man blir rätt trött på att läsa om tandblekningsmedel och andra varor..utan jag hoppas att de personliga bloggarna överlever. Jag har slutat att läsa rena reklambloggar.

2007-09-11 @ 17:46:22
Postat av: Bimbobenny

Alltså jag förstår liksom heller inte grejen med att de afrikanska barnen ska behöva svälta, så jag håller definitivt med alla er andra. Det är en intressant diskussion ni har som verkligen förändrar läget i världspolitiken. Fortsätt så!

2007-09-11 @ 18:03:16
URL: http://bimbobenny.blogg.se
Postat av: fashionholic

superintressant ämne babe!! många borde nog ta sig en funderare... många bloggare skriver väldigt vinklat och ofta blir man lite suspekt då.. tycker det är synd att inte fler bloggar är som din söt! alltid intressant och håller hög standard ;) pöss

2007-09-11 @ 18:37:45
URL: http://fashionholic.blogg.se
Postat av: Käthe

Jag känner att jag måste bidra med en annan synvinkel ang. sponsrade länkar. Som i själva verket är "trackinglänkar" som t.ex. kan ge viss provision om något säljs. Jag använder trackinglänkar när det finns och vanliga länkar när trackinglänkar inte finns att tillgå. Vad jag skriver om påverkas inte av länkarna. Varför ska jag ge gratis reklam åt företagen när jag ev. kan få provision från företagen? Läsaren påverkas ju inte negativt. Tvärtom tycker jag det är dumsnällt att bjuda på en massa gratisreklam. Problemet med modebloggarna är snarare att de inte inser sitt värde än.

2007-09-11 @ 20:43:41
URL: http://kathe.blogg.se
Postat av: Karin

haha ja man trycker på bananerna så kommer det luft ut apans mun;)

2007-09-11 @ 20:57:14
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: yeh-yeh girl

Jag förstår att folk tänker att eftersom de lägger ner så mycket tid på sin blogg kan de passa på att tjäna lite pengar på den också. Jag skulle kunna tänka mig att ha någon enstaka annons på min blogg, men jag är så kräsen så jag tror inte att det kommer att hända.

2007-09-11 @ 21:45:48
URL: http://gordonochjag.blogspot.com
Postat av: yeh-yeh girl

Och det var inte menat som kritik mot någon annan blogg, utan det är så jag känner. För mig är det viktigt att bloggen är "Snygg", jag vill att bloggen ska se ut på ett visst sätt.

2007-09-11 @ 21:48:38
URL: http://gordonochjag.blogspot.com
Postat av: John

Jag är kluven i frågan. Jag betalar varje månad x antal hundralappar för att slippa ha "gratis reklam" på min sida då man automatiskt får reklam om man är gratisanvändare på blogg.se Jag har även tackat nej till att bli sponsrad då jag anser att min blogg är just min blogg, och bara mina tankar skall publiceras där.

2007-09-11 @ 22:00:16
URL: http://johnvalencia.blogg.se
Postat av: Kerstin

Jag kör zero reklam - men det beror mest på mig själv. Jag vill känna frihet att blogga när och hur jag vill utan att behöva ta hänsyn till annonsörer...

2007-09-12 @ 05:53:22
URL: http://kerstinrosalia.blogspot.com/
Postat av: peachgirl

Visst är det privatpersoner som klickar på bloggarna...men ehhh...det är även privatpersoner som köper VR, Cosmo och Elle... Folk är väl inte dummare än att de begriper att det är reklam när inläggen går nåt i stil med
"se på denna härliga kofta från Klädaffären, förresten så har Klädaffären kampanj nu men bara om ni anger den unika koden ni bara får från min blogg..."
Jag tror faktiskt de flesta som växt upp med informationssamhället klarar av att skilja på reklam och "äkta" inlägg. Bloggarna är roligt eftersom de inte har styrande redaktörer som bestämmer vad som är trend och inte.

2007-09-12 @ 20:31:58
URL: http://enterpeachgirl.blogspot.com/
Postat av: Fredrica

jag tycker det är fel att bloggar köps upp av andra och vissa bloggare tjänar pengar på att ha deras annonser. känns som om vissa bloggar enbart för att de tjänar pengar på det och det tycker jag är fel. men det är verkligen ett svårt ämne det här och även jag som många andra skulle vilja ta del av din uppsats =) Ska snart sätta igång med mitt examensarbete och är intresserad av att skriva om internetbutiker.

2007-09-13 @ 16:28:52
URL: http://fredriiica.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0