Cashmereskolan



Ni som har läst igenom min blogg från topp till tå vet att jag redan har haft en liten cashmereskola, men jag tycker att det var dags igen för en liten repetition av hur man tar hand om sina små mjuka älsklingar i garderoben. För mig personligen har det nästan blivit att once you go cashmere you will never go back to wool! Det finns inget mysigare än en mjuk och len cashmeretröja mot naken hud och jag har många mjuka älsklingar som trängs i min garderob!

CashmeregetOrdet "kashmir" härstammar från Kashmiri och är även namnet på den tibetanska geten som ger oss det underbara och super mjuka garnet. Själv använder jag mig av den engelska stavningen ”cashmere” eftersom det faller sig mest naturligt för mig. I dag är det Scotland och Italien som är de ledande producenterna av hög kvalitativa cashmereplagg. Nu mera börjar Kina försöka slå sig in på cashmeremarknaden genom att locka med låga priser, de håller dock ej med samma höga kvalité på cashmeren som Scotland och Italien. Det har att göra med Kinas val behandlingen av ullen och tillverkningsprocessen, så som infärgning, spinning och vävning.

Men varför är cashmereplagg så dyra? Precis som svarta pärlor från Tahiti och Beluga caviar så är materialkällan begränsad. Cashmere håller den högsta kvalitén av naturfibrer och utvinns ifrån de tibetanska getterna. Man räknar med att det tar fyra år för en get att producera tillräckligt med ull för en tröja. Var ifrån ullen tas från geten spelar också in i priset. Det super mjuka stråna runt mage och haka har en högre prislapp än övriga delar av geten. Själva bearbetningsprocessen av ullen är även en del av prislappen. Men i slutändan är det värt sin vikt i guld, med tanke på super softa resultatet och den obeskrivliga lyx känslan!

Lucien Pellat-Finet


Skötselråd för dina mjuka älsklingar:

Hur ofta ska jag tvätta min älskade cashmeretröja?
Minst efter var fjärde användning (Det är dock en avvägningsfråga, hur länge användes plagget, hur smutsigt blev det, hade du något under eller bra du det direkt på huden o.s.v.). Dessemellan räcker det om du låter tröjan luftas över natten, helst i friska luften.

Kan man tvätta cashmere i tvättmaskinen?
Du bör tvätta dina cashmereplagg i maskin. Tro det eller ej, men det är faktiskt bättre än handtvätt! Detta förutsätter dock att din tvättmaskin har ett ullprogram med kort tvätt samt att du kan ta bort varv antal och centrifugering. Plagget får aldrig någon sin centrifugeras eller på något sätt roteras, det är då de krymper och tovar ihop sig! (Och detta har inget att göra med värmen som många tror, trust me jag vet, jag har testat! Åter kommer mer om det testet senare i vinter.) Med andra ord, plagget ska vara drypande vått när du tar ut det ur maskinen, pressa sedan ut vattnet, men vrid aldrig!!!! Du bör även tänka på att inte tvätta dina cashmereplagg i mer än 40 grader.


Men om jag inte har en maskin med ullprogram och tvingas att vätta för hand?
Blötlägg aldrig ett cashmereplagg och använd alltid bara handvarmt vatten. Skölj flera gånger i klart vatten och tänk på att inte vrida ur plagget utan klappa och pressa bort vattnet försiktigt, rulla sedan in plagget i en handduk eller låt det torka plant på en handduk.

Kan man kemtvätta cashmere?
Nej, helst inte! Ända undantagen är extremt fintstickade och vävda plagg. Egentligen ska man inte kemtvätta något naturmaterial (bomull, siden, linne, ull o.s.v.) över huvudtaget! Tänk på det nästa gång ni står i butiken med ett plagg i handen där det står kemtvätt på etiketten.

Finns det speciella tvättmedel för just cashmereplagg?
Japp, det finns det! Det bästa för dina chasmereplagg är flytande tvättmedel för ull och siden (finns i de flesta väl sorterade livsmedelsbutiker) eller ett bra hår schampo. Det finns speciella kashmirschampon, men det kan vara svårt att få tag på och är inte nödvändigt. Undvik dock mjukmedel och andra special medel!

Hur torkar jag mina mjuka älsklingar bäst?
Börja med att rulla in plagget i en handduk och pressa lätt, så att så mycket vatten som möjligt har försvinner. Låt sedan plagget ligga plant på en handduk, gärna i torkskåp (för att underlätta och snabba på torkprocessen), då även med en handduk under sig.

Vad kan man göra när min cashmeretröja börjar se lite trött ut?
Lägg tröjan 1-2 timmar i en fryspåse i isfacket. Slätstickade partier kan man fukta lätt med ångstrykjärn (rör inte tröjan, håll bra järnet över plagget) så reser sig de små håren igen.

Hur förhindrar jag att det uppkommer noppor på mina chashmereplagg?
Det går tyvärr inte att undvika och det har att göra med de mjuka fibrerna. Men efter två tre försiktiga behandlingar med tovkam (finns bl.a. hos välsorterade kemtvättar) har de lösa håren avlägsnas, oftast för gott. Men kommer det ändå fina noppor så avlägsnar du dem bäst genom att ”handplocka” dessa. Glöm allt som heter avnoppare eller ännu värre rakhyvel!handplocka"et ändå fina noppor så avlägsnar du dem bäst genom att "vika ikettenust med jag vet jag har testat!  det direkt på hu

Hur tar jag bort fläckar på min mjuka älskling?
Borsta, gnugga eller lägg absolut INTE ditt cashmereplagg i blöt eftersom tröjan filtar sig då!!! Utan stryk schampo på fläcken och tvätta sedan plagget precis som vanlig. Försök att göra detta så fort som fläcken har uppkommit, för att undvika permanenta fläckar.

Hur förvarar jag bäst min kashmirtröja?
Mörkt och liggande (gärna svalt, men hur lätt är det att fixa!?), absolut inte hängande, eftersom det förstör de fina fibrerna i ullen.

Lycka till med omsorgen av dina mjuka älsklingar!

www.sophisticatedsophie.se


Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj! Det där var nyttigt!! =)

2006-11-15 @ 19:07:04
Postat av: AC

Det va bara lilla jag... =)

Postat av: Mia / Modemossen

Mycket lärorikt!! Detta hade jag absolut ingen aning om. Har du ngra bra tips på bra märken som har kashmir-tröjor??

2006-11-15 @ 19:37:49
URL: http://modemossen.blogg.se
Postat av: Diana

Tack för tipsen! Skall spara och skriva ut! :)

2006-11-15 @ 19:44:33
URL: http://dianaferm.blogg.se
Postat av: Nina

Vilken bra Guide! ska spara det här

2006-11-15 @ 19:47:34
URL: http://nina.bloggtopp.com
Postat av: Ida

Jättebra skrivet, alltid tacksamt med tips! :)

2006-11-15 @ 19:59:06
URL: http://glamourbyida.webblogg.se
Postat av: Caroline

Jättebra guide, som cashmerenovis begår man ju lätt en hel del grundläggande fel... Det märks dock att du är en sann cashmerefantast :-)

2006-11-15 @ 20:10:34
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se
Postat av: Jenny på hm

Hej!
Vilken söt guide!! När mina tröjor e "trött" har jag en anledning att köpa nya. hehe!!
En hemlis; som ingen på jobbet vet! Jag har nästan fått ett nytt jobb!! På Kvinnors Nätverk. Ska jobba med det administrativa där. Berättar mer när jag ser dig nästa gång!!
Ta hand om dig!

2006-11-15 @ 20:28:09
Postat av: Mimo

Detta är SÅ bra!

2006-11-15 @ 20:28:36
URL: http://mimostyle.webblogg.se
Postat av: Jenny

Oj, det verkar vara en hel vetenskap det där:) Tack för tipsen!

2006-11-15 @ 20:51:28
URL: http://jennysblogg.blogg.se
Postat av: Emma

Det behövde jag - Får ta mig lite tid snart för att sköta om min lilla bebis ;)

2006-11-15 @ 21:46:38
URL: http://www.emmasgarderob.webblogg.se
Postat av: Isabel

Tack för hjälpen! En fråga återstår dock: Om jag inte får lägga plagget i blöt hur menar du att jag ska tvätta det? Endast genom att skölja? Har inte vågat tvätta mina nya älskade mysbyxor i kashmir eftersom att jag varit så osäker...

2006-11-15 @ 23:35:06
Postat av: Frida & Fabulous

Vilka bra tips! Tack. Jag har endast kashmir-blandning på en kofta, vågar jag tvätta den vanligt eller skall jag behandla den likadant som 100% kashmir?

2006-11-16 @ 09:44:45
URL: http://fridaengstrom.blogg.se
Postat av: A

Tack för tipsen!

2006-11-16 @ 14:02:12
URL: http://enbudgetbabesmemoarer.blogg.se
Postat av: Ilovepink

Har beställt en cashmeretröja nyligen så detta var intressant. Tack för guiden.

2006-11-16 @ 15:19:04
URL: http://www.ilovepink.blogg.se
Postat av: Hotness

Så hur ställer du dig till H&Ms cashmeretröjor som dom lanserar nu? Hoppa över eller fynd?

2006-11-16 @ 18:24:15
URL: http://hotness.wordpress.com/
Postat av: Tesan

oh, super ju! :) Verkligen vettiga tips!

2006-11-16 @ 19:55:38
URL: http://makemyday.webblogg.se
Postat av: Johanna

Tack för tipsen!! Jätte bra att veta. Bra skrivet så att det var enkelt att överblicka och hitta just min fråga.

2006-11-17 @ 08:55:55
URL: http://johannarodell.blogg.se
Postat av: sofia

jättekul och bra! Har länkat hit från ett av mina inlägg :)

2006-11-17 @ 12:07:15
URL: http://sofiaovarlden.blogg.se
Postat av: Stina

Vilka bra tips, vill nog ha ännu mer tips i helgen eftersom jag nyss blivit stolt ägare av mina första kashmirplagg..

2006-11-17 @ 14:31:34
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: Maria Strömholm

Nä du sophie. Tror precis att du vann SM-guld i flest särskrivningar i en och samma text.

Skärpning! Denna annars så lärorika och nyttiga information känns oerhört oseriöst med alla särskrivningar.

2006-11-17 @ 22:25:35
Postat av: turbotrollet

KANON! Har nämligen funderat på den där fina Kashmirtröjan från HM. Kanske inte bästa varianten(?) av Kashmir, men den är fin! =)

2006-11-18 @ 11:19:03
URL: http://turbotrollet.blogspot.com
Postat av: Ran

Superbra tips! Nu vet jag hur jag ska tand om mina små dyrgripar. Tack Sophie:)

2006-11-19 @ 09:20:00
URL: http://koga.webblogg.se/
Postat av: Linn

Hjälp jag har alla mina hängandes.. dags att vika in i garderoben!

2006-11-19 @ 16:40:10
URL: http://liiinny.webblogg.se/
Postat av: Evelina

Tack, för alla bra tips. super!

2006-11-20 @ 14:54:15
URL: http://evelinasmode.blogg.se
Postat av: Sandra

Hej! Jag har en kofta från Zara i hälften cashmere hälften silke.. Hur ska jag tvätta den? :s har bara använt den två ggr hittils o har alltså inte tvättat den än. Tvättmaskin med ulltvättmedel?

2006-11-21 @ 09:26:40
Postat av: Anna

Vartifrån kommer tröjan på bilden, den söta med en fågel på?

2006-11-21 @ 20:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0