Kashmirskolan



Ordet "kashmir" härstammar från Kashmiri som är namnet på den tibetanska geten som ger oss det underbara och super mjuka garnet.

I dag är det Scotland och Italien som är de ledande producenterna av hög kvalitativa kashmirplagg. Nu mera börjar Kina försöka slå sig in på kashmirmarknaden genom att locka med låga priser, de håller dock ej med samma höga kvalité på kashmiren som Scotland och Italien. Det har att göra med Kinas val behandlingen av ullen och tillverkningsprocessen, så som infärgning, spinning och vävning.

Men varför är kashmirplagg så dyra? Precis som svarta pärlor från Tahiti och Beluga caviar så är materialkällan begränsad. Kashmir håller den högsta kvalitén av naturfibrer och utvinns ifrån de tibetanska getterna. Man räknar med att det tar fyra år för en get att producera tillräckligt med ull för en tröja. Var ifrån ullen kommer spelar också in i priset. Det super mjuka stråna runt mage och haka har en högre prislapp än övriga delar av geten. Själva bearbetningsprocessen av ullen är även en del av prislappen. Men i slutändan är det värt sin vikt i guld, med tanke på super softa resultatet och den obeskrivliga lyx känslan!

Skötselråd för din favorittröja:

Hur ofta ska jag tvätta min kashmirtröja?
Minst efter var fjärde användning. Dessemellan räcker det om du låter tröjan luftas över natten, helst i friska luften.

Kan man tvätta kashmir i tvättmaskinen?
Man bör tvätta kashmir i maskin. Det är bättre än handtvätt. Använd alltid ullprogrammet, kort tvätt, utan varv antal och centrifugering (plagget ska vara drypande vått när du tar ut det ur maskinen, pressa sedan ut vattnet, vrid aldrig!!!!) och aldrig mer än 40 grader.
Men om jag gärna vill handtvätta då?
Vattnet ska vara handvarmt och plagget bör inte blötläggas någon längre stund. Skölj flera gånger i klart vatten, vrid inte utan klappa och pressa bort vattnet försiktigt, rulla sedan in plagget i en handduk och låt torka.

Kan man kemtvätta kashmir?
Nej. Enda undantagen är extremt fintstickade och vävda plag.

Bör jag använda något speciellt tvättmedel?
Ja. Bäst är flytande tvättmedel för ull eller ett bra hår schampo. Det finns speciella kashmirschampon, men det kan vara svårt att få tag på och är inte nödvändigt. Undvik dock mjukmedel!

Hur torkar jag kashmirtröjan bäst?
Plant liggande på en handduk, gärna i torkskåp, då även med en handduk under sig.

Vad kan man göra när kashmirtröjan börjar se lite trött ut?
Lägg tröjan 1-2 timmar i en fryspåse i isfacket. Slätstickade partier kan man fukta lätt med ångstrykjärn (rör inte tröjan, håll bra järnet över plagget) så reser sig de små håren igen.

Hur förhindrar jag att tröjan blir tovig?
Det går inte att undvika. Men efter två tre försiktiga behandlingar med tovkam (finns bla hos välsorterade kemtvättar) har de lösa håren avlägsnas, oftast för gott.

Hur tar jag bort fläckar?
Låt bli att borsta, gnugga eller lägga i blöt eftersom tröjan filtar sig då. Stryk schampo på fläcken och tvätta sedan plagget.

Hur förvarar jag bäst min kashmirtröja?
Mörkt, svalt och liggande, inte hängande.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Mimo

Om min cashmeretröja noppar, kan jag använda vanlig avnoppare då?

Postat av: listig

Dubbla budskap på tvättlappen i min kashmirtröja. Ska man stryka tröjan på medelvärme efter varje tvätt eller endast stryka när det är absolut nödvändigt? :S Sen så står det att man kan kemtvätta om man vill, tvivlar dock på att den är extremt finstickad är det väldigt ovanligt eller?

2006-02-25 @ 21:30:46
Postat av: Sophie

Mimo: Jag skulle inte rekommendera det. Det bästa är att "handplocka" nopprorna. Men funkar inte det så kan du ju testa med din avnoppare. Lycka till!

Listig: Stryk din tröja när det behövs, men överdriv inte strykningen! Oftas behövs inte en kashmirtröja strykas allt för ofta. Sen det där med att kemtvätta bör man vara "snål" med när det kommer till kashmir och även andra naturmaterial som linne, siden och bomull. Det bästa för din tröja är nog (med tanke på att jag inte vet hur den ser ut)att handtvätta den. Jag handtvättar alla mina kashmirtröjor och det funkar alldeles utmärkt! Hoppas det går bra!

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2006-02-27 @ 16:59:57
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: lilla.u

vad använder du för tvål när du tvättar din kashmir?

har du testat ditt schampoo?

jag älskar kashmir och kommer köpa det massvis nu efter mitt första köp! :)

2012-01-27 @ 13:33:59
URL: http://llillau.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0