Fit Mama - månad 1



Joy by Jonathan Ford at Society6    pink donuts
Bild:
Jonathan Ford



Nu är ni bra nyfikna på hur min första månad har gått av mitt lilla projekt Fit Mama, eller hur? I mitt förra och inledande inlägg, så gick jag aldrig in på min lchf-kost och det kommer jag inte göra den här gången heller. För det finns så många som är så mycket bättre på att förklara hur det här med lchf och viktnedgång hänger ihop, än vad jag är. Men för att enkelt förklara LCHF, så tar man bort kolhydraterna och sockret och ersätter dem med fett, för att bli mätt. Jag som tidigare har levt på bröd, müsli, pasta och potatis, hade svårt att föreställa mig ett liv utan dessa. Och var helt säker på att det skulle bli min största utmaning. Men icke sa Nicke! Jag har inte saknat dem ett dugg. Ja, det är sant! Det skulle vara muslin då, men det finns många fina lchf-alternativ som nötter och bär tex. Så nu vet jag det, jag överlever utan bröd och müsli till frukost.

Det som har varit jobbigt och är, är att vara utan choklad. Nu pratar jag inte om Marabou Mjölkchoklad, utan min drug of choice - Lindt "mörka" choklad med havssalt. Det ni och ett glas rött och kvällen är gjord! Men några sådana njutningar framför teven har det inte varit och det har jag verkligen saknat! Det har fått mig att fundera om det verkligen är sockret i chokladen jag vill åt eller om det finns något mer psykiskt bakom mitt sug. För det kändes nästan som om det va någon som hade tagit min snuttefilt där på kvällskvisten när jag inte fick min choklad. Dock är detta inget jag kommer att gräva djupare i, utan konstaterar att jag har ett begär och det går att tygla. Vissa dagar är tuffare än andra.

Om jag ska sammanfatta min första månad som Fit Mama, så låter det något så här: Träningen har det blivit lite si och så med. Kan skylla på allt eller inget, men det tänker jag inte göra. Med andra ord, jag tar nya tag denna månad i stället. Kostintaget har varit strukturerat och planerat in i minsta detalj, precis som jag behöver för att det ska fungera för mig. Vilket har givit resultat, se mått nedan. So far so good, fram till slutet av förra veckan då min lilla familj, inklusive mig själv, insjukna i maginfluensan. Med allt vad det innebar – jag kunde bara hålla nere vitt rostat bröd och äppeljuice. Precis tvärtemot allt vad lchf står för. Så just nu känns det som jag har förstört allt det som jag har kämpat med den senaste månaden. Dagarna innan jag blev sjuk tror jag t.o.m. att jag gick in ketos. Men, men, jag tar nya tag och förhoppningsvis är jag snart där. Så månad 2 gäller det att hitta tillbaka till de fungerande matrutinerna och strukturera upp träningen bättre. Wish me luck! ♥

Januari - stuss: 106cm och midja: 78cm
Februari - stuss: 102cm och midja: 73cm


Kommentarer
Postat av: marika

sv: Ja men E har också alltid något i munnen och kryper omkring med saken i munnen… hi hi ser så roligt ut.



På tal om viktnedgång.. få hjärtat krossat så loosar man mer än man nånsin trodde var möjligt för ens kropp...

men jag hade hellre valt helt hjärta..



:(

Postat av: Sophie

Marika: Ibland blir jag lite orolig att hon ska trilla och göra illa sig på det hon har i munnen. Men som du säkert vet, så är det ju rätt lönlöst att försöka stoppa dem från att stoppa saker i munnen. Man kan ju inte direkt sätta munkavel på de små;)



Nä, det är väl kanske inte det ultimata sättet att gå ner på:( Men jag hoppas att du snart mår lite bättre:)



Kram Sophie

2012-02-03 @ 08:50:20
URL: http://sophiesfashion.blogg.se/
Postat av: Mamma till Andrea💗

Förstår exakt vad du menar med mörk choklad och ett glas rött!!



Det måste man unna sig ❤



Kram

2012-02-03 @ 09:52:41
URL: http://Mammatillandrea.wordpress.com
Postat av: Sophie

Maria: Absolut!:) Men inte varje kväll som jag bra gärna skulle vilja göra;)



Kram Sophie

2012-02-03 @ 11:20:18
URL: http://sophiesfashion.blogg.se/
Postat av: Fanny

Vad duktig du är som kämpar på! Resultaten kommer snabbare än vad man tror när man väl bestämt sig för något :) Hoppas du och lilla familjen börjar bli friska nu.



Kram

2012-02-03 @ 23:40:52
URL: http://fannyf.webblogg.se/
Postat av: Maria

Jag är verkligen imponerad av er som klarar att följa dieter slaviskt. Jag skulle nog på min höjd klara av att dra ner på kolhydrater, inte ta bort det helt. Men det är mest för att jag är i stort behov av unna mig nåt litet gott de korta små stunder man har för sig själv.

Och än så länge så har jag inte behövt hoppa på någon diet.



Tror inte alls du kommer få några problem att komma igång igen efter det lilla bakslaget, har du lyckats i en hel månad så har du den disciplinen som krävs.



All Lycka Till!! Kramar!

2012-02-06 @ 08:06:06
URL: http://www.livetmedtre.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0