Svårt val



A hard choice

Igår var som sagt jag och min lillasyster och kikade på brudklänningar. Visst har jag vetat att det här med att shoppa en brudklänning är lite speciellt, men att det var så speciellt det visste jag inte! Hade blivit förvarnad av vänner om vissa bröllopsbutiker och deras personal, så jag trodde att jag viste vad jag skulle mötas av...

I en av butikerna som vi besökte fick vi först ringa på en klocka, ungefär som när man ska in till en juvelerare, trots att butikspersonalen såg att vi stod utanför och såg ut som två frågetecken. Precis innan vi ska ta och ringa på klockan ser vi en massa skyltar om att man ska ta av sig om fötterna och de hade ställt fram en massa slitna tofflor. I det ögonblicket var jag en hundradelssekund ifrån att vända i dörren och gå där ifrån. Visserligen förstår jag att de inte vill ha skitiga golv, men de där tofflorna såg ju skitigare ut än mina skor!

Men väl inne i butiken så slapp vi som tur var de där hemska tofflorna och fick ta på oss ett par sådana urtjusiga blå plastskydd som de har hos tandläkaren och på lägenhetsvisningar. Men vi var inte färdiga där inte! För ytterkläderna var vi också tvungna att ta av och som grädden på moset så skulle vi ta på oss ett par vita bomullshandskar. Vi det här laget är jag nästan ute ur dörren om det inte skulle ha varit så att vi nästintill var utklädda till två tandläkare. Det var bara munskyddet och den vita rocken som saknades! Måste säga att jag kände mig riktigt obekväm i situationen.

Till slut fick vi då tillåtelse att kika runt bland klänningarna, självklart med en expedit hängandes över axeln. Visst fanns de många klänningar att välja bland, men inte en enda som föll mig i smaken, antingen var de för enkla och tråkiga eller för bjäffsiga och pråliga. De hade t.o.m. klänningar som man var tvungen att betala för om man ville prova, antagligen för att förhindra unga tjejer med lite orealistiska drömmar att inte slösa på butikens dyrbara tid...

Summan av kardemumman, alla butiker som vi besökte igår var inte som den som jag beskrev ovan. Vi hade även positiva upplevelser, men de är ju inte lika kul att skriva om! Jag vet inte om jag blev klokare av gårdagens olika besök när det kommer till att välja modell på klänningen. Men jag lutar mer och mer åt att välja en like kortare och vidare modell, med liten ärm och detaljer i spets. En modell som definitivt inte fanns representerad bland de butiker vi besökte igår, så nu kanske man ska börja leta efter en duktig sömmerska i stället för att springa i butiker.

Yesterday, me and my little sister were out looking for a wedding dresses for my up coming wedding. But it seams like it will be a hard choice. I didn't find anything that I liked.


Kommentarer
Postat av: Ella

Ha ha.. Jag har varit med min väninna ett par gånger och det är verkligen en speciell upplevelse. Väldigt strängt måste jag säga...

Postat av: Amanda

Låter väldigt speciellt! Man tycker ju att de borde vara lite mer tillmötesgående, de är ju ändå kunder som ska göra av med en större summa på klänningen de handskas med! =)

2007-09-19 @ 10:39:53
URL: http://shoppingbloggen.com
Postat av: Kristin

Hejsan.Har skrivit till dig på mejl men ej fått svar: ( Blingar du mobiler inu? I så fall har du någon tid man kan prata med dig? mvh Kristin

2007-09-19 @ 11:21:42
Postat av: Malin

Men herregud! Jag hade ingen aning om att vissa butiker innehöll sådana sajkon som de du beskriver. Vill de att man ska köpa en brudklänning hos dem eller inte? Jag tycker att klänningen som du beskriver att du vill ha låter som en dröm! Roligt skrivet!

2007-09-19 @ 11:32:01
URL: http://malincecilia.blogg.se
Postat av: Annie

Hahaha - det där känner jag igen... Misstänker att det vara Garamaj.
Kram på dig

2007-09-19 @ 12:05:30
URL: http://enteranniesworld.blogspot.com
Postat av: Frida & Fabulous

Betala för att prova?! Herregud!

2007-09-19 @ 13:07:20
URL: http://fridafabulous.se
Postat av: Stina

Ha ha, det låter ju helt galet! Och betala för att prova, är de från vettet? Låter som om bröllopsdjungeln är lika tät som bebisdjungeln :) Jag älskar föresten de två klänningarna längst upp i bild! Supersöta!

2007-09-19 @ 17:02:00
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: Lotte

Oj, oj, oj. Att butiken ens orkar lägga ner så mycket tid på sådana saker. Men det kanske är som du säger, att man inte ska prova i onödan.
Lycka till med bröllopet förresten!

2007-09-19 @ 20:25:43
URL: http://lottes.webblogg.se
Postat av: Sophie

Ella: Ja, eller hur! Man vågra ju knappt röra sig i butiken!
Amanda: Nä, det är ju inte varje dag som man ska köpa en sådan klänning!;)
Kristin: Visst gör jag det! Har nog bara missat det, får ju en del mail som du kanske förstår!:)
Malin: Tack vännen!:)
Annie: Ja, det kanske det va!;)
F&F: Galet va!
Stina: Det kan jag verkligen tänka mig! Man går från det ena skedet till det andra!;)
Lotte: Tack!:)
Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-09-20 @ 07:40:40
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: Funny Face

haha de bröllopsbutikerna börjar spåra ur...

2007-09-20 @ 11:01:45
URL: http://funnyface84.blogspot.com
Postat av: guro

må bare si at det var fint at du hadde funnet flere bilder av korte brudekjoler. det er jeg for! var i to bryllup i sommer og brudene store kjoler med lange slep. de måtte ha hjelp til å sette og reise seg fra stolen. jeg hadde følt meg handicappet. man vil jo gjerne kunne svinge seg med på festen!

2007-09-20 @ 12:56:55
Postat av: marit

jag älskar den längst ner till höger!! lite bondromantisk

2007-09-20 @ 15:49:14
Postat av: Jannice

Haha, själv köpte jag min brudklänning i Suzhou en timme från Shanghai som i princip bara består av bröllopsbutiker (över hundra tätt packade). Det var också en smått surrealistisk upplevelse. Addera 40-gradig värme också... Men urval det hade de!

2007-09-20 @ 21:55:13
URL: http://www.videogameheart.blogg.se
Postat av: Sophie

Funny Face: Man börjar ju nästan undra!;)
Guro: Ja, det är ju trots allt ens egen fest och det skulle ju va kul att kunna dansa med sina gäster! Själv älskar jag att dansa så det är jätte viktigt för mig att kunna göra det i min klänning!:D
Marit: Visst är den mysig!:)
Jannice: Å vad härligt!:) Tyvärr har jag ingen resa inplanerad just nu, men vi pratar om att åka till London eller Paris i höst så då tänkte jag shoppa skor i alla fall!:)
Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-09-21 @ 05:52:25
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: Nathalie

en klänning i kortare modell låter underbart! precis vad jag skulle välja om jag gifte mig.

2007-09-21 @ 13:22:39
URL: http://www.nenneblogg.blogg.se
Postat av: Malin S

Att sy upp en klänning exakt efter sin egen känsla & önskemål skulle jag föredra. När jag gifte mig i somras bar jag dock min mammas brudklänning från slutet av 70-talet. Långärmad och med slöja fäst baktill + lite personligt präglad av mig med kristaller kring ärm & under bysten.
Affären du beskiver låter helvidrig att besöka. Urk för sådana ställen.

2007-09-22 @ 15:52:55
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se
Postat av: Sandy-Bell

Åh, vilka fina klänningar! Kul att det inte är så "vanliga" modeller... En fråga, klänningen längst ner till häger gillar jag. Var kommer den ifrån?

2007-09-23 @ 07:27:37
Postat av: Sophie

Nathalie: Det är det som jag lutar mest åt just nu!:)
Malin S: Å vad kul att du använde din mammas klänning!:)
Sandy-Bell: Den kommer från J Crew, men jag hittade bliden på Brides.com :)
Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-09-23 @ 08:36:32
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: Sofia Dahlén

Jag är helt såld på den längst ner till höger. Precis min smak, så ska jag se ut en vacker dag :)

2007-09-25 @ 11:14:51
URL: http://www.fatale.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0