Hembakade kanelbullar



 
 
 
Har huset för mig själv ett par dagar, så ikväll passade jag på att baka en sats kanelbullar. Då maken och Donnan redan har ätit upp dem som jag bakade för en vecka sedan... Men, men vad göra? Själv är jag uppvuxen med bullbak på landet varje sommar och självklart vill jag att Donnan ska ha samma positiva minnen kring kanelbullar som jag. Om det är någon annan där ute som blir sugen på lite bullbak, så kommer mitt recept här, med cred till Söta saker.

 

Bullar
150 gram smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk stött kardemumma
14 dl vetemjöl

 

Fyllning
150 g smör
1 dl socker
2 msk kanel

 

Till garnering
1 ägg (lätt uppvispat)
pärlsocker

 

Smält smöret. Tillsätt mjölken och rör ut jästen. Häll i socker, salt och kardemumma. Baka i vetemjölet (spara ca 1 dl till utbakningen). Knåda degen ordentligt och låt jäsa under duk i 30 minuter. Arbeta sedan degen igen på bakbordet (använd det sparade mjölet). Dela i två delar. Baka ut med mjöl och kavla till tunna fyrkanter. Bred på fyllningen och vik fyrkanterna dubbla. Skär i 2 cm tjocka strimlor, tvinna och snöra ihop till en bulle. Lägg på smord plåt och jäs under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg, strö över pärlsocker och grädda i 250 grader i 5-8 minuter. ♥



Kommentarer
Postat av: Anette

Mums så gott det ser ut!

Postat av: Jennifer

Mmm inte helt fel :)

2012-07-19 @ 23:16:04
URL: http://jeenlicious.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0