Sophie's Kitchen



Sophie's Red Velvet Cupcakes



Det är inte bara handarbeten jag pysslar med här hemma nu mera. Jag har även kommit i baktagen (igen) och favoriterna är just nu cupcakes (för det är ju så roligt att leka med spritsen.) Så här under kategorin Sophie’s Kitchen kommer jag att dela med mig av tips och recept från mitt kök, som en liten receptbank.

Denna nya kategori inviger jag med den amerikanska klassikern - Red Velvet Cupcakes. Ett recept som jag har letat efter länge, men inte hittat det ultimata för ens nu. Jag tycker det är allt för många av cupcakesrecepten (speciellt de svenska) som jag har testat, som ger sliskigt söta, torra och trista luftslott som resultat. (Det är som folk tror att cupcakes och muffins är samma sak.) Hemligheten i det här receptet ligger i solrosoljan, som gör cupcakesen fasta och samtidigt saftiga. Vilket gör att de håller sig fräscha i kylen i nästan en vecka. Detta recept ger inte så värst söta cupcakes, däremot är frostingen desto sötare och kombinationen mellan dessa två är oslagbar. Men receptet går ju att variera efter tycke och smak. Själv föredrar jag att göra minicupcakes och då blir det ca 30 st.

Cupcakes
2 ¾ dl vetemjöl
2 msk kakao
½ tsk salt
1 ¾ dl socker
1 ¾ dl solrosolja
1 ägg
1 flaska röd hushållsfärg (ca 1 ½ msk)
½ tsk vaniljsocker
1 ¼ dl filmjölk
1 tsk ättiksprit (12%)
¾ tsk bikarbonat

♥ Börja med att sätta ugnen på 175 °C.
♥ Placera muffinsformarna i en muffinsplåt eller använd en vanlig plåt.
♥ Blanda mjöl, kakao och salt i en bunke.
♥ Vispa ihop socker och olja i en annan bunke. Tillsätt sedan ägget under vispning i samma bunke och därefter hushållsfärgen och vaniljsockret.
♥ Blanda sedan i mjölblandningen och filmjölken om vartannat.
♥ Blanda ättikan och bikarbonaten i en kopp. Låt det skumma lite och rör sedan ner blandningen i smeten.
♥ Fyll formarna till ¾ och grädda i mitten av ugnen i ca 12 min (minicupcakes) eller 20 min (normalstora). Låt cupcakesen svalna helt innan de garneras.

Frosting
100 g rumsvarm färskost (tex Philadelphiaost)
5 dl florsocker
25 g rumsvarmt smör
1 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
½ tsk färskpressad citronjuice

♥ Vispa ihop färskost, florsocker och smör.
♥ Blanda sedan i mjölk, vaniljsocker och citronjuice. Blanda eventuellt i mer florsocker för att få till den rätta konsistensen.
♥ Spritsa eller bred på frostingen på de svalnade cupcakesen.
♥ Njut!


Kommentarer
Postat av: julia

Ser riktigt goda ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0