Kvitto efterlyses



Ja, också var det nu ju vinter igen. Och så fort snön lägger sig så finns det bara ett alternativ för mina kalla små fossingar, Bally´s curlingkängor. Jag har haft sådana så länge jag kan minnas. Så nu när snön föll för någon vecka sedan plockade jag fram mina kära kängor och efter en eller två dagars användning inser jag att det är ett stort jack i rågummit på främre delen av skon. Något som jag definitivt vet att jag själv inte har vållat! Mina kängor är inte mer än ett och ett halvt år gamla och ett par Bally´s curlingkängor ska definitivt klara fler år än så! Tog därför en sväng förbi NK för att reklamera mina kära kängor i förhoppning på att jag skulle får ett nytt par. Men tji fick jag, fick ett otrevligt och blankt nej, eftersom jag inte hade något kvitto. Konstigt tycker jag med tanke på att det är Rizzo som är enda återförsäljare i Skandinavien av just Bally kängorna (vet det eftersom jag själv har jobbat 2,5 år på Rizzo). Så jag fick snopet gå hem för att leta reda på mitt gamla kvitto.

Jag har letat och letat över allt här hemma, utan att hitta just detta kvitto, jag blir tokig! Så därför utlyser jag nu en efterlysning av ett Rizzo/NK kvitto på ett par svarta Bally kängor i stl 37, köpa inom de närmsta två åren. Det behöver inte vara original, en kopia funkar lika bra! Snälla hör av er om ni råkar ha ett där hemma!
[email protected]


Kommentarer
Postat av: Kelly

Hoppas du hittar ngn med ett kvitto! ♥

Postat av: Mjuk

Gå inte till NK, de har policy på kvitton. Gå till en annan återförsäljare som kan reklamera till Bally. Eller om banken kan göra ett kontoutdrag som visar att du köpt dem där. Bally har väl en affär, eller prova ett annat Rizzo. Lycka till!

2007-02-02 @ 11:29:51
URL: http://marysfavoriter.blogg.se
Postat av: sofia

Men ååh jag blir så trött på NKs service. Alltid samma sak! Lycka till med att hitta kvittot!

2007-02-02 @ 11:46:08
URL: http://sofiaovarlden.blogg.se
Postat av: Sophie

Kelly: Ja, håll tummarna för mig!
Mjuk: Som sagt, det är bara Rizzo som säljer Bally och Bally butiken på Kungsgatan stängde för ca 4 årsedan...och hittar inte köpet på mina kontuutdrag. Har kollat alla kort! Har för mig att jag köpte dessa på presentkort som jag fick av mina föräldrar. Så nu vädar jag till alla mina gulliga läsare i stället!
Sofia: Ja, visst blir man!

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-02-02 @ 11:52:58
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: Mjuk

Sophie: Vad tråkigt att Ballybutiken har stängt. Som jag sa så har just NK en speciell policy på kvitton, jag vet inte vad Rizzo har, därför skrev jag att du kanske kan prova på ett annat Rizzo. Men du har ju jobbat där, så du kanske redan vet. Jag har själv varit med om samma sak, och när jag gick till återförsäljaren "utanför" NK så gick det mycket bättre. Annars tycker jag att du ska försöka kontakta självaste Bally, för så här ska det inte behöva gå till. NK har så himla dålig service.. Man blir så förbannad.. Hoppas det löser sig för dig, håller tummarna!

2007-02-02 @ 12:20:29
URL: http://marysfavoriter.blogg.se
Postat av: Sophie

Mjuk: Tack gumman, vi får hålla tummarna för att det löser sig!:)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-02-02 @ 12:24:01
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: Fru K

Jag har faktiskt ett kvitto på Ballysar i storlek 37. Men jag köpte dem förra helgen... Maila mig om du vill!

2007-02-02 @ 12:28:43
URL: http://ninabloggar.blogspot.com
Postat av: Sophie

Fru K: Å, det skulle ju va perfekt, om det va så att du precis hade köpt dom! Antar att de på Rizzo skulle börja undra, men tanke på att mina inte direkt ser ut att va köpta förra veckan... Men stort tack ändå!:)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-02-02 @ 13:33:54
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: Antonia

Kan tyvörr inte hjälpa till men lycka till!

2007-02-02 @ 14:24:04
URL: http://www.antoniai.blogg.se
Postat av: Karolina

Jag säger som Mjuk, testa en annan Rizzobutik. Jag hade problem med ett spänne på en väska för ett tag sedan och på NK var de minst sagt krångliga. I Rizzobutiken i Sergelgången fick jag däremot hjälp av en urgullig tjej som tog emot reklamationen (tog tillbaka väskan och gav mig alla pengar tillbaka för en ett år gammal väska) helt utan kvitto, trots att jag erbjöd mig att gå hem och leta efter kvittot och återkomma. Lycka till!

2007-02-02 @ 14:28:36
Postat av: Nina

Dersom du betalte med bankkkort og benytter deg av nettbank og dermed har tilgang på informasjon om den transaksjonen skal det være kvittering gyldig nok... Det har ihvertfall funket for meg tidligere.. Håper det ordner seg! :)

2007-02-02 @ 14:46:55
Postat av: Sanna

Har ett kvitto från mars 06.. Mina är 38:or.. Står det på kvittot verkligen? (orkar inte leta upp det just nu men jag har det i en låda på vinden - kvittosparerska de luxe!;))
Köpta på Rizzo.

2007-02-02 @ 18:38:47
URL: http://sannossi.blogg.se
Postat av: bee

hejsan,
jag är faktiskt ganska så säker på att man inte ens ska behöva ett kvitto om man reklamerar en vara. Det är bara om du vill att de ska laga de eller byta de etc. så var det på indiska i alla fall om varan uppenbarligen kom från indiska. och eftersom rizzo tydligen är den enda återförsäljaren så är det väl ganska klart att de kommer därifrån. kolla allmänna reklamations nämndens (arn) hemsida eller ring till de för att få svar, vet ja!

2007-02-02 @ 19:27:59
Postat av: Maria

Hittade två fall på arn.se som har med ditt att göra: 1996-6302 och 1994-1200. Tyvärr visar nog detta att det kan bli svårt för dig att få igenom något. Försäljaren kan ju ifrågasätta att kängorna är köpta i Sverige om nu Rizzo är enda återförsäljaren i Sverige. Hade du haft kontoutdrag hade det nog gått, som andra fallet visar. Shit vad trist sånt där är. Man kan ju hoppas att du hittar någon expedit med lite god vilja. Lycka till med kvittoletandet!

2007-02-02 @ 19:41:05
Postat av: Anonym

Som sagt var, försök i en annan affär.
Men vad ska de som ev ger sitt kvitto till dig göra om deras egna skor går sönder? Då kan ju inte de reklamera sina. :)

2007-02-02 @ 19:59:21
Postat av: Sigrid

Gud vad irriterande. Lycka till i alla fall!

2007-02-03 @ 10:52:35
URL: http://sigrid.webblogg.se
Postat av: Debbie

Nej, va jobbigt! Varit med om en liknande händelse.. börjar tro att jag måste skaffa en kvitto-pärm och sätta in alla viktiga sådana. För rätt som det är behöver man det och letar sig tokig! Hoppas på att du hittar det eller lyckas få tag i ett annat! kram!

2007-02-03 @ 11:23:01
URL: http://dendardebbie.blogg.se
Postat av: Emma

Vad dåligt att de har gått sönder! Jag har sett, de är riktigt snygga och ser jättesköna ut så jag hoppas att du hittar kvittot!

2007-02-03 @ 11:53:21
URL: http://emmmis.blogg.se
Postat av: Lee

Jag har för mig att man inte behöver kvitto vid reklamationer enligt svensklag. Tyvärr är jag inte helt hundra, kanske finns en massa vägar att gå runt det....

2007-02-03 @ 12:21:16
Postat av: Pea

Jag har också för mig att man inte ska behöva visa kvitto för att få dem lagade eller ersatta. Gå in på konsumentvägledningens sida och kolla! eller vänd dig till dem och fråga, om man säger till butiken att man varit i kontakt med dem brukar de backa. www.ko.se

2007-02-03 @ 13:26:36
URL: http://lantliv.webblogg.se/
Postat av: Sara

Du ska inte behöva ha ett kvitto när du reklamerar något. Min kompis mamma jobbar i butik och det står i någon lag om det. Som du själv förklarade att man tydligt ser att det inte är ditt fel så tycker jag du borde gå dit igen!

2007-02-03 @ 16:10:12
Postat av: rn

Jag har ett par från nk inköpta förra vintern :)
De ska för fasiken hålla i minst fem år!!

2007-02-03 @ 19:13:29
URL: http://rightnow.webblogg.se
Postat av: Anna

Tråkigt att de tror att man sparar ett kvitto som är 1 ½ år gammalt, mer service än så bör NK ändå ha tycker jag! Hmpf, hoppas att det löser sig!

2007-02-03 @ 22:52:04
URL: http://fashionable55.webblogg.se
Postat av: Idasan

Kan du inte vända dig direkt till Ballys agentur i Sverige? Om du säger som det är och att du försökt reklamera utan kvitto på NK, men fick nej så kanske de är snälla. Var vänlig men bestämd och säg att du har hört så mkt gott om Bally osv och att du gillar dina så mkt, men nu är jättebesviken.

Annars håller jag med ovan. Om du har betalat med kort så brukar det räcka med ett kontoutdrag som du kan få om du kontaktar banken.

2007-02-04 @ 11:42:10
URL: http://idasvarld.webblogg.se/
Postat av: Lia

Jag har kvitto på ett par svarta 37or köpta tidigt i december 06 på NK sthlm. Mejla om du behöver! =)

2007-02-04 @ 13:00:18
Postat av: sarah

Har haft samma problem med flera av mina bally-kängor. Rågummit löses tydligen upp och torkar ut av saltet som används mot halka... hoppas att det löser sig för dig.

2007-02-04 @ 13:28:39
Postat av: Caroline

Använde du ditt NK-kort för att registrera poängen för köpet? (Om du nu köpte dem på NKs rizzo?) Visste du att NK, precis som Åhléns m.fl. loggar alla dina köp när du drar NK-kortet? Dock måste du vara ganska precis, du måste veta vilket datum du köpte dem. Isf kan dem hitta ditt köp, registrerat i ditt namn och då kan dem inte säga någonting alls. Jag har använt mig av denna metod en gång så jag vet att det funkar. Men ja, NKs personal kan verkligen vara sjukt otrevliga. Väljer många gånger Åhléns city framför NK pga personalen. Lycka till med dina curlingkängor.. Har själv likadana.. :)

2007-02-04 @ 15:06:53
URL: http://swaye.blogg.se/
Postat av: Jannice

Man behöver inte kvitto enligt svensk lag eftersom vi inte lagstiftar om bevisningen. Jag tycker dock att du är ute på hal is när du ber om att få någon annans kvitto eftersom du då använder dig av ett falskt bevismedel. Du påvisar nämligen bevisning om en transaktion som du inte gjort just då och att utfå kompensation med grund i detta känns inte bra.

NK:s personal är inte vidare tillmötesgående med skor dock så jag förstår din desperation.

2007-02-04 @ 16:26:07
URL: http://www.videogamheart.blogg.se
Postat av: Juristen

Eftersom man har två års reklamation på köpta varor så brukar ju kvittot vara enda bevismedlet.

Dock är det så sjukt dålig service av Rizzo att inte ta hand om den reklamationen utan kvitto eftersom det inte är dom som "får stå kostnaden" utan Bally.

Har dock hört att Bally, som alltid har varit tillverkade i Schweiz har förlagt sin tillverkning i öst - och kvalitén har blivit sämre sedan dess...
Mina har också gått sönder i sulan, och det är ganksa dyrt att laga.

Tycker dock att du skall ringa någon antingen på Rizzo, eller Ballyagenturen och försöka igen...
Ska definitivt aldrig gå in och handla på Rizzo - om det är så dålig service där!!

Lycka till från Charlotte

2007-02-04 @ 18:06:21
Postat av: Charlotte

I Sverige måste man alltid ha kvittot att uppvisa, detta främst aför att visa inköpsdatumet och då det nu har gått mer än 1år så ligger bevisbördan helt på dej! Du måste alltså bevisa för affären att skdan inte är gjord av dej och att den beror på ett fabrikationsfel...tror det kan bli svårt tyvärr! NK är ju lite känt för att krångla så... Dessutom är det nog inte det smartaste att såhär pass ofentligt be om ngn annans kvitto... Lycka till i alla fall!

2007-02-04 @ 18:42:39
URL: http://ack1982.blogg.se
Postat av: Karin

Rizzo är dessvärre inte de enda återförsäljarna i sverige, i göteborg finns de lite varstans.
Då kan du inte göra så mycket utan kvitto eftersom du inte kan påvisa att du köpt dem på NK. För övrigt har man numera tre års reklamationsrätt.

2007-02-04 @ 20:58:51
Postat av: Johanna

Men åhh vad jobbigt! Att få ett nej sådär. HOPPAS du får ett kvitto snart!

2007-02-05 @ 20:32:45
URL: http://www.modeskytt.webblogg.se
Postat av: Josefine

Man kan alltid reklamera 'saker' i upp till två år, även UTAN kvitto.
Om personalen konstrar, säg då bara att du då vänder dig till ARN, Allmänna Reklamations Nämden. Då blir de oftast 'rädda', eftersom lagen säger att de är två år som gäller, även utan kvitto.
Det finns dock ett undantag, om butiken kan påvisa att man använt varan felaktigt eller orsakat skadan själv, men det är väldigt sällan det går.
Så STÅ PÅ DIG.
Nufötiden då jag är mer påläst, lyckas jag nästan alltid reklamera de varor av dålig kvalitet som går sönder!

2007-02-09 @ 19:33:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0