Diskussion



Yenny och Blondieangel har på sina bloggar diskuterat det här fenomenet med modebloggar. Och jag kan väl inte påstå att de är ensamma om tankarna.

För hur kan man ha tid att surfa runt, leta bilder och inspiration på nätet hela dagarna? Tid är pengar brukar man ju säga. Men jag tror även att tid är kärlek. Min pojkvän kan ibland klaga på att jag sitter för mycket framför datorn och då kan jag inte ens jämföra mig med hur mycket tid som många av modebloggerskorna där ute lägger ner. Jag tycker man kan börja ifråga sätta folks relationer till sina nära och kära, lika väl som vad de egentligen gör på dagarna förutom att blogga! Jag skull då inte vilja ha en bloggerska anställd i mitt företag!

En annan intressant sak är; Hur kan 16 åringar ha råd med tex. Fendi Spy bags (som de sedan påstår att de är äkta, bara det är ju en diskussion i sig!)? När jag var 16 år hade jag precis sparat ihop pengar till min första Mulberry väska. Jag hade jobbat, gnetat och sparat för att få ihop pengar till mina drömmars väska och inte hade jag fått hjälp av mina föräldrar. Min far var av den åsikten att han tyckte att det var som att slänga pengar i sjön för en sådan dyr väska, medan min mor tyckte att det var ett ypperligt sätt att få den unga damen att inse pengars värde. Och jag måste säga att min lilla mamma nog hade väldigt rätt i det hon sa. Jag har lärt mig pengars värde genom att själv få jobba ihop till det jag ville ha.

Tack vare denna uppfostran så har jag nog blivit den jag har blivit idag. Jag är en krävande konsument, som väljer mina egna vägar, jobbar för det jag vill ha och sätter värde på det jag äger. Det är något jag tycker att ni föräldrar där ute borde tänka på! Ni gör bara era barn en otjänst genom att ge dem allt de pekar på. ♥



20060530

Tack för alla era tänkvärda kommentarer!

Jag var inte beredd på denna anstormning av åsikter och kommentarer! Det verkar som om det var ett hett och känsligt ämne, något som varken jag, Blondieangel och Yenny hade kunnat drömma om!

Jag kommer inom en snar framtid att radera inlägget eftersom jag anser att diskussionen har urartat till former jag aldrig skulle fantisera om, så som onödiga personliga påhopp och allt för många missförstånd.

Jag anser att alla har rätt till en åsikt och egna tankar. Jag har valt att publicera mina här, på min blogg. Jag har även delat med mig av min bakgrund som har format mig och mina åsikter. Hur ni som läsare väljer att tolka min historia är upp till er. Men personliga påhopp är aldrig okej, varken från min eller er sida!

Flera av er har undrat varför jag inte har ”försvarat” mitt inlägg, som svar på den frågan, är ironiskt nog att jag inte har haft tid. Nu så här i efterhand upplever jag ett ”försvar” ifrån min sida som helt onödigt, med tanke på hur hela diskussionen har urartat och hamnat på en otroligt låg nivå.

Sist men inte mins så vill jag understryka att denna diskussion ej har varit ett personangrepp av någon specifik bloggerska! Det är era egna tolkningar och slutsatser som spökar!

Hoppas att ni kan respektera mina åsikter.

Med vänlig hälsning Sophie


Kommentarer
Postat av: Angelica

Klart att det var okej att du skrev om det, och vilket bra inlägg det blev sedan! You go girl! =o) Skönt att det finns flera med samma åsikt!

Postat av: Sophie

Angelica: Tack vännen! Kände att det här var ett ämne som borde tas upp!:)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2006-05-25 @ 12:56:58
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: Jess

Du har så rätt i det du skriver, verkligen. Ifs så behöver man ju inte surfa runt och leta inspiration helaaaa dagarna, men lagom är ju bäst. :)

2006-05-25 @ 13:39:58
URL: http://jessjess.blogg.se
Postat av: Moa

jag håller med till 100%.

aldrig jag skulle få köpa tex en Fendi innan jag har börjat jobba för mina föräldrar, aldrig dom skulle ge mig något för att jag skulle köpa något sådant. nu har jag inte nått behov av en fendi heller, men i alla fall. många borde nog planera sin inköp bättre.

2006-05-25 @ 14:31:36
URL: http://moassida.blogg.se
Postat av: m

hej svej, hur är storlekarna hos j.crew? har du samma i tröjor där som du vanligtvis har? är de (tänker på typ deras v-ringade cashmeretröjor) oftast långa eller korta i modellen? (tänkte om du visste, avskyr att få tröjor som man går och visar magen i och jeans är ju rätt lågt skurna). Tack för hjälpen!

2006-05-25 @ 14:58:34
Postat av: Sara

Jag har haft precis samma tankar; hur hinner alla? Jag bloggar inte särskilt mycket men ändå tar det väldans tid. Och mycket gnäll blir det från pojkvännen. Det kanske handlar om att vara effektiv? Jag vet en bloggerska som skriver flera inlägg och sen sparar och kan på det viset lägga ut minst en om dagen och då har då alltså inlägget redanklart. Kanske så man får börja göra?

2006-05-25 @ 15:15:28
URL: http://sarasblogg.wordpress.com
Postat av: helena

vem hejade du på? :)

kramar

2006-05-25 @ 17:55:02
URL: http://helenafena.blogg.se
Postat av: yenny

nää du! det där med fendi och hermes väskor har jag ifrågasatt tidigare också.. och jag syftar faktiskt på en speciell bloggerska.. men no problems jag står för mina åsikter. hur fan kan en 16 årig liten skitunge ha två sådana väskor? ehmm.. studiebidraget ligger på 950:- det är skrattretande hela grejjen! inte ens ett heltidsjobb för dessa små tjejer skulle kunna inbringa sådana väskor.. Jag klarar verkligen inte av folk som blir så snuskigt bortskämda av sina föräldrar. vidrigt...

2006-05-25 @ 18:40:35
URL: http://yenny.blogg.se
Postat av: Lisa

Efter att ha läst ett tidigare inlägg:
Inte för att jag är något vidare fan av Ebba von Sydow, men du verkar inte direkt vara bättre. Och någon "expertis" på mode är du verkligen inte. Kan bara påstå att din blogg är minst lika trist som Ebbas. Vi borde bli bättre på att hissa människor som lyckats, istället för att klanka ner på dem. För mig verkar det mest som om hennes framgång sticker i dina ögon, barnsligt beteende tycker jag. Och Sophie, varför alla snorkiga inlägg i Sigrids blogg? Sticker hennes bloggframgång också i dina ögon? Har du inte tid att göra en banana lassie, ta dig då inte tiden att skriva sådana otroligt onödiga kommentarer. Vem är du själv att se dig bättre än alla andra?

2006-05-25 @ 18:51:14
Postat av: Stina

Vad bra att du tar upp ämnet vännen, jag har oxå undrat. Ibland får man "ångest" om man inte har bloggat på hela dan. Eller på flera dar. det känns som om man måste uppdatera hela tiden. Men det kan man ju inte. Även jag har ju en gnällande pojkvän...

2006-05-25 @ 18:51:30
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: Carin

Kan inte förstå er illvilja mot Sigrid! Hon verkar ju vara världens goaste tjej ju, och inte det minsta bortskämd - trots hennes Fendi spy och birkin.
Håller förresten med Lisa om denna påstådda "tidsbrist" - på var och varannan modeblogg hittar man ju smått elaka kommentarer från dig, Sophie. Hur har du tid med det då? Barnsligt, är verkligen ordet.

2006-05-25 @ 18:59:47
Postat av: Cassandra

Åh vad härligt att verkligen spara ihop något sånt lite extra dyrt! Vad var det för väska egentligen? Och använder du den fortfarande?

2006-05-25 @ 19:34:23
URL: http://www.cassandrasmode.webblogg.se
Postat av: Fanny

Jag tycker faktiskt att du ska ta & lägga ner Sophie, för seriöst, du kanske inte skriver 100 inlägg om dagen, men minst 100 inlägg & skryter hur du jobbar minsann för dina pengar & absolut inte snyltar på mamma & pappa. Dessutom vågar du dig påstå att du vet pengarnas värde.. Ja om du kollar valuta kursen, men metaforiskt sett vet varken du eller jag det. Hade du vetat det hade du aldrig tatt dina hard eraned money & spenderat dom på kläder. Låt oss inse att vi lever i ett välbärgat land. Vill en förälder köpa en Birkin till sin dotter, FINE. Bra investering enligt mig. Mind your own buisness Sophie.. & tydligen har du inget bättre för dig än att klanka ner på andra!

2006-05-25 @ 21:18:40
Postat av: Alexandra

Många av tjejerna har säkerligen rika föräldrar, där en Fendi Spy-bag är småsummor. Alla föräldrar önskar sina barn det bästa i livet, och har man ekonomiska förutsättningar att köpa dyra märkeskläder är det en självklarhet att skämma bort dem. Hur kommer du bli som förälder? Man köper såklart så mycket man har möjlighet till.

2006-05-25 @ 21:20:46
URL: http://alexus.blogg.se
Postat av: Alexandra

(den där "skicka kommentar"-knappen ligger för nära kommentarrutan) För övrigt håller jag med dig att internet verkar ta upp alldeles för stor del av tjejernas liv.

2006-05-25 @ 21:22:33
URL: http://alexus.blogg.se
Postat av: Justanotherfashionkid

Ett mycket bra och intressant ämne som du har tagit upp. Jag kan själv få klagomål om att jag sitter alldeles för mycket framför datorn och det kan jag själv hålla med om. Jag har dock ganska varierande arbetstider och sitter ofta framför datorn på mornar och nätter. Jag håller med dig om att väldigt många verkar vara väldigt bortskämda för sina låga åldrar. Jag tror att det finns en tendens i dagens samhälle att föräldrar hellre ger sina barn pengar och saker istället för sin tid och det är riktigt tragiskt. Att det dessutom finns folk som sitter och bloggar på sin arbetstid tycker jag är otroligt dåligt, hade jag som chef kommit på en anställd med det hade jag inte blivit glad.

2006-05-25 @ 22:13:30
URL: http://www.justanotherfashionkid.blogg.se
Postat av: Angelica

Hahaha - detta är sant - det är inte nån Sigrid jag hackar ner på för jag har aldrig läst hennes blogg jag tycker alla modebloggar är likadana men nu måste jag nästan kolla in den... har hon en Birkin och en Fendi Spy och är 16????

Och igen... varför kan man inte få skriva vad man vill i sin egen blogg, utan att få höra att man ska lägga ner sin avundsjuka och sluta vara barnslig?
Tycker jag att det är bättre med en Fendi eller Mulberry som man har jobbat häcken av sig för att betala så kan jag väl få stå för det?
Det är väl klart att det är mer värt om en person har pluggat i 4 år på universitetet och skaffat sig en bra utbildning och därför kan lägga tusentals kronor på sitt utseende varje månad.... det är ju mycket mer intressant att läsa om den personens smak och stil och vad den väljer att köpa än någon som får allting gratis och bara köper vad som står på 100 andra bloggar.

2006-05-26 @ 06:57:36
URL: http://www.blondieangel.blogg.se
Postat av: Amanda

Håller helt med dig, det här fenomenet med modebloggar är skumt, helt plötsligt skulle alla ha en. Själv ska ja väl inte säga så mycket eftersom jag själv bloggar och jobbar för Stureplan.se. Det enda man kan säga är väl att det är väldigt "inne" just nu att ha en blogg.

2006-05-26 @ 07:58:03
URL: http://shopping.blogg.se
Postat av: Ran

Ledsamt att unga flickor låtsas äga en Birkin som egentligen bara är en kopia. Äger själv en sådan och fick vänta ca 1 år innan jag kunde hämta den. Är förvånad över att du fått så starka reaktioner på i mitt tycke harmlöst inlägg.

Alltid lika intressant och underhållande att läsa din blogg!

/Ran

2006-05-26 @ 09:21:10
URL: http://koga.webblogg.se/
Postat av: Sandy

Aaa, ja det där alltså.. Jag tycker det är jättekul att läsa om fynd och egendesignade kläder. Jag (som är 16 år) shoppar en del och har äntligen (efter att ha flyttat in i min egen lägenhet.. pengarna räcker inte till lika mycket längre..) insett att hemligheten ligger i att vintage-fynda. Jag har en dyr väska, en Chanel som mamma skänkte till mig efter en säsong. That's it, och det duger. Jag skulle inte tackat nej till en Birkin eller en Spy, men det är extremfall som har råd med såna som 16årng.

2006-05-26 @ 10:38:24
URL: http://sandysblogg.webblogg.se
Postat av: Sannossi

Jag bloggar endast på arbetstid! ;)

2006-05-26 @ 10:57:05
URL: http://sannossi.blogg.se
Postat av: Anna

Hej sophie! Hade aldrig tidigare hört talas om J.crew, men blev helt förälskad efter att ha sett deras hemsida. Så mycket fint ju! Synd bara att de inte shippar till Europa... Har du någonsin handlat något med hjälp av ShopTheStates.com? Tänkte att det här kanske var ett bra tillfälle att testa den tjänsten, men är det säkert?

2006-05-26 @ 12:41:21
Postat av: äza

MEN LOL PÅ ALLA DESSA TÖNTTJEJER SOM ÄR KÄRA I SIGRID OCH VILL LIGGA MED HENNE, varför är ni anonyma? (ursälta versalerna). Visserligen menar inte Soffan Sigrid eftersom hon inte har nämnt henne. Men jag tycker lillsiggan borde ut och festa och träffa killar och sluta skryta om sin Birkin och Spy bag! Typ 100 000 för lite rått skinn (L)

Puss på er älskar er fo evahhhh

2006-05-26 @ 13:19:30
URL: http://azas.webblogg.se
Postat av: Joanna

Måste bara säga - Äza, jag håller med dig! Visst är det kul med mode och sånt, men hallå, är meningen med livet att ha en märkesväska? Nja..

2006-05-26 @ 13:46:30
URL: http://joannaglamour.blogg.se
Postat av: suratanten

Bra skrivet! Mycket bra. Det tar ju en sjuhelsikes massa tid att blogga...blir så trött på det ibland och har lust att radera hela skiten.

Det är bra att ifrågasätta ;)...mycket nyttigt!

Och att önska sina barn det bästa handlar inte om konsumtion! Aaaaagh.... Som förälder borde det ju vara ens upgift att lära barnen om livet, relationer och att ge dem kärlek. Det är inte ens uppgift att skämma bort sina barn...låta dem äta hur mycket de vill, få allt de vill ha, att skämma bort dem på sådana destruktiva sätt. Det är min ödmjuka åsikt:)

Känner att jag måste skriva om det här på min blogg också innan jag spränger kommentatorsrutan.

2006-05-26 @ 13:49:19
URL: http://suratanten.blogs.se
Postat av: Mimi

Sophie, visst är det jobbigt när folk som kommenterar kommenterar saker man inte skrivit? Som nu t.ex. när du inte skrivit ett ord om Sigrid eller kommenterat huruvida Sverige är ett välbärgat land eller inte (vilket det inte är Fanny, inte såpass att en Birkin är småpotatis iaf).
Jag känner med dig! Jag själv utsätts dagligen för människor som liksom Lisa, Carin och Fanny hittar på saker för sig själva och sen kommenterar saker man inte har skrivit.

Óch herregud vad skönt att det finns fler modeintresserade som inte är sponsrade. Att man köper sina märkesväskor själv är ABSOLUT någonting att vara stolt över!!

2006-05-26 @ 14:33:00
URL: http://mimis.blogg.se
Postat av: Svar till äza och Joanna

Jag är, som Carin och Lisa, beredd att försvara Sigrid ytterligare. Uttala er inte om något som ni inte vet något om! Visserligen har Sophie aldrig nämt henne vid namn, men det är ganska uppenbart att det är Sigrid hon syftar på. Patetiskt!
Näe, nu tänker jag inte slösa mer tid på er och denna skitsnackarblogg vars enda syfte verkar vara att klanka ner på andra och lyfta sig själv. Skulle föresten vara intressant med lite (för)svar från Sophie herself snart!

2006-05-26 @ 14:34:05
Postat av: Fancy Desire

Mkt intressant inlägg! Tänkvärt.
Fancy Desire

2006-05-26 @ 15:00:51
URL: http://www.fancydesire.blogg.se
Postat av: Persita

inget försvar?

2006-05-26 @ 15:26:34
URL: http://persita.blogg.se
Postat av: Moa

ni beter er som småungar. herregud. sophie NÄMDE inte ens sigrid någonstans och vaddå, måste man gilla henne eller för att ni inte ska få något jävla utbrott? och vadå hejar på? är vi uppdelade i några lag eller? sköt er själva och skit i andra, jag orkar inte bry mig om någon vill kasta bort flera tusen på en väska. det är deras problem, och om dom tror det är en statusgrej så är det bara löjligt. tack och hej.

2006-05-26 @ 15:48:23
URL: http://moassida.blogg.se
Postat av: emma

Jag tycker faktikst det du skrev var jätte intressant. Sen att folk tolkar det på fel sätt är inget att göra åt. Då känner de ju sig bara träffade!

2006-05-26 @ 15:59:21
URL: http://ramde.webblogg.se
Postat av: johanna

Jag har också funderat på det här och jag tycker att det är helt jävla sjukt att en ful, (för oftast är ju inte väskorna speciellt snygga, allvarligt talat) designerväska är sååå viktig för dessa småtjejer. jag är 21 och har inte den blekaste vad det är för skillnad på en "fendi", "birkin" osv osv.. Visst, jag är noll intresserad också, skulle aldrig i hela mitt liv lägga ner tusentalskronor på en väska som man tröttnar på efter 2 veckor. Sen att mamma och pappa ska paya väskan för att man bara måååste ha den (haha, för att stilla ha-begäret eller nåt..)är så skrattretande att det inte är sant. Dessutom tycker jag absolut att man får snacka skit i sin egen blogg, oavsett ämne! :)

2006-05-26 @ 16:40:53
URL: http://johannanordqvist.blogg.se
Postat av: Anna

Bra skrivet!!!

2006-05-26 @ 16:42:36
Postat av: maria

folk har nog missförstått själva syftet med inlägget...

tråkigt, då det finns en poäng med det sophie säger.

2006-05-26 @ 18:04:09
Postat av: sandra

Men herregud! Att folk tar åt sig så!! Om man vill skriva ett inlägg om ngt på sin blogg så är det bara att göra det! Och efetrsom folk tar åt sig så mkt så verkar det ju som att inläggets innehåll stämmer, annars skulle man väl inte bli så stött!? Jag visste inte ens vad en Fendi var innan jag läste om det på bloggar, men jag har klarat mig bra i 24 år ändå.. eftrsom man inte kan köpa en sån väska för studie/barnbidraget så är det föräldrarna som betalar, stå för det då!! Sluta försvara varnndra!! Herregud!! Tar man åt sig så är det för att folk har rätt, det är min mening!

2006-05-26 @ 18:04:12
URL: http://zazzriz.blogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Håller med dig! Väldigt bra inlägg.. bra att detta tas upp. Inte för att det kommer bli nån ändring,men kul att se att fler tänker likadant. Ha en trevlig kväl/helg!

2006-05-26 @ 19:10:45
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

KVÄLL ska det vara så klart. =)

2006-05-26 @ 19:11:24
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: damn you women

hur orkar ni?

2006-05-26 @ 20:56:52
Postat av: Shit

Okej, för det första: Jag är varken en bloggerska eller 16 år. MEN jag förstår inte hur ni kan sitta och döma en person ni inte alls känner. Hur kan ni säga att de inte tjänar sina egna pengar? Att de är bortskämda? Snorungar?

Vem är det som är en liten omogen skit egentligen?

Och hur orkar NI lägga ner en massa tid på att snacka skit om andra, när bloggerskorna iaf gör något de tycker är kul på sin tid som "de inte lägger på sina nära och kära". Vem är det som slösar tid egentligen?

Anar jag avundsjuka för en 16åring? Patetiskt.

2006-05-26 @ 21:07:50
Postat av: Johanna

Har man väldigt rika föräldrar så köper de saker till sina barn, troligtvis. Jag skulle inte vilja leva på mina föräldrar så. Men om mina föräldrar var miljonärer, så skulle jag vilja ha en väska som jag velat ha, om jag inte kunnat köpa den själv. Men förövrigt så skulle jag vilja klara mig själv. Sen om det finns unga tjejer som har dyra designer väskor, då får de ha dessa. Jag bryr mig inte hur folk fått tag i dessa, hur mycket pengar de har..
Sen så sitter inte jag iaf här hela tiden, jag umgås mycket med mina vänner och familj. Sen så är jag hemma dagligen, så jag har väl mer tid kanske än andra som jobbar/pluggar. Kramis!

2006-05-27 @ 06:08:18
URL: http://www.modeskytt.webblogg.se
Postat av: Johanna

Sen.. så tror jag att det finns dom som sitter mycket på internet. Och kan inte släppa datan. Och då är det synd..

2006-05-27 @ 06:12:03
URL: http://www.modeskytt.webblogg.se
Postat av: Christine

Men gud vilken disskusion! Spelar det någon roll vd andra har eller inte. Okej, lite märkligt är det med någon som har en birkin(som kostar 50 000 och det oftast är ett par års väntelista på), men bara är barnet. Är det lönt att sitta och diskutera det?! Sigrid har en birkin och en spy. Själv tycker jag båda är ganska fula, men det är väl upp till var och en vad de vill lägga sina pengar på. kanske har hon fonder som hennes smarta och omtänksamma föräldrar skaffat när hon var liten. då har hon pengar nu. clevor! Hade också haft råd med ett antal designerväskor nu om jag inte slösat mina sparpengar.
köp vad ni vill och bry er inte så mycket om vad alla andra gör så blir livet så mycket roligare och enklare. för livet är för kort för att klanka ner på andra och klaga hela tiden.
Peace out.

2006-05-27 @ 09:31:06
URL: http://chrisse.blogg.se/
Postat av: jules

tack christine. verkligen, människor som bloggar och skriver småtaskiga kommentarer är sådana som lever av skvaller i vanliga fall och att tycka till om allt och alla. Sigrid har en birkin och hon är lycklig med den. Det är klart att det är orättvist - jag hade älskat att få t.ex. en mulberry-väska. Så jag kan förstå att folk som får jobba hårt för en fin väska blir irriterade när andra seglar förbi dem, eftersom de har rika föräldrar. Men att överhuvudtaget bry sig huruvida Sigrid/Sophie har rätt eller fel, det är ju bara småsint och totalt oviktigt.

(så varför skriver jag ett inlägg....? Ja, en annan kanske också gillar att lägga sig i andras åsikter ibland...)

2006-05-27 @ 10:05:06
Postat av: Caroline Bellezza

Vad har jag att tillägga i denna hetsiga diskussion? Well, jag är också 16 år, och har trots min unga ålder insett att pengar faktiskt inte är allt. De gör en inte särskilt lycklig. Det är kortvarig lycka pengar frambringar. Att man lägger ner tiotusentals kronor på något så ynkligt som en väska måste ju vara för nån anledning. Kanske "hej-jag-är-rik-och-vill-att-alla-ska-se-det-och-få-respekt-för-mig" (vilket bara är töntigt) eller så köper man en massa onödigt dyra kläder och saker för att fylla upp ett tomrum efter något annat? Man kanske har nåt underliggande problem egentligen och så omger man sig med exklusiva saker så att man ska bli populär och få folk avundsjuka. Är detta något att sträva efter? Är inte det viktigaste i livet att man är glad, lycklig och frisk, har bra vänner, tak över huvudet, mat på bordet, och en fanilj som verkligen bryr sig? Allt annat materiellt är ju egentligen ganska oväsentligt. Vad är några fendis i det stora hela? Är dte dte man kommer komma ihåg när man blir gammal, jur mkt tid man lade ner på att leta rundor efter en massa eftertraktade dyrgripar? Ut och skapa minnen istället! Det tänker jag iallafall göra!

2006-05-27 @ 10:06:51
Postat av: Anna

Jag hoppas verkligen inte att min dotter, när hon växer upp, tror att meningen med livet är att äga några märkesväskor.
Jag tycker dina föräldrar hade en superbra inställning och gjorde ett strålande jobb som fick dig att spara ihop till dina grejer själv.

Tyvärr tror jag inte bara man gör sina barn en otjänst om man ger dem allt de vill ha, utan även samhället.

2006-05-27 @ 10:20:14
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: Vicky

OH MY GOD!! Vad mycket tid ni har. Vad spelar det för roll om Sigrid har eller inte har dyra väskor??? Hon är for the record, EXTREMT duktig i skolan, skriver för en webtidning, volontärarbetar för Röda Korset och hjälper sina vänner med alla problem de kan tänkas ha. VEM HAR DÅ RÄTT ATT MISSUNNA HENNE EN VÄSKA?????

2006-05-27 @ 10:26:24
URL: http://vickys.webblogg.se
Postat av: O

Bra att äntligen någon som KÄNNER Sigrid skriver ett inlägg här

2006-05-27 @ 10:46:18
Postat av: bruden

Jag kan också tycka att det är rätt tråkigt att många unga idag är rätt så bortskämda. Jag har haft flera sådana kompisar och för det mesta är de här människorna hemskt självcentrerade och jobbiga att umgås med.
MEN jag ska inte uttala mig om ex. sigrid. För visst, uppenbarligen har hon fått väldigt dyra väskor av sina föräldrar, men vad spelar det för roll?
Jag vet själv att jag definivt skulle tacka ja till en sådan väska om mina föräldrar hade råd.
Man vi vet inte hur hon är som person och så.

All heder åt alla föräldrar som lär sina barn om pengars värde dock!
Tycker det är bra att man förstår att allt inte kommer till en så lätt här i livet.

Vill bara tillägga att det här inte är någon direkt kritik till dig, för jag misstänker att du försöker beskriva ett samhällsfenomen och inte enskilt knlanka ner på Sigrid.

2006-05-27 @ 10:48:13
Postat av: Julia

Det är en fucking väska ni snackar om! Sigrids blogg är den bästa jävla modebloggen som finns, vad är det som stör alla? Det är ju just hennes modeintresse och att hon tar sig tid att hitta det senaste som gör det så bra. Att hon har en svindyr (och svinsnygg) väska är väl enbart kul för henne.

2006-05-27 @ 11:48:21
Postat av: Antonia

Ja det undrar jag med oxå. Hur har de råd till märkeskläder och väskor? Hmm, och det är med tid att offra.. har jag det grymt.. svårt att spendera tid att blogga. Jag önskade jag kunde blogga lika ofta som de andra.

2006-05-27 @ 12:52:47
Postat av: Leoni

är inte din blogg oxå en modeblogg då? självkritik kasnke?

2006-05-27 @ 13:01:42
URL: http://leoni.blogg.se
Postat av: sarah

Alla kanske inte har pojkvän och massa annat att göra ! :\

2006-05-27 @ 13:02:11
URL: http://saaarahs.webblogg.se/
Postat av: sandra

Måste bara kommentera igen. Är det ingen som lagt märke till att sopihe har aldrig nämnt sigrid, det är ni som kommnterat som tror att det handlar om sigrid och därför är det ni som hänger ut henne. Sophie skrev ett allmänt inlägg, så tolkar jag det, ser inte henns (sigrids) namn i inlägget i alla fall..

2006-05-27 @ 15:42:36
URL: http://zazzriz.blogg.se
Postat av: you know you love me

Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva eller börja; Men för det första vill jag bara klargöra att jag inte tar NÅGONS parti, för jag ser inte olika sidor på den här diskussionen.
Sen vill jag bara säga; Väldigt bra inlägg Sophie, och alla andra som bloggat om detta, det har verkligen skapat en välbehövlig diskussion så att alla får tillbaka lite verklighetsuppfattning!

Jag blir lite upprörd när vi snackar bortskämd hit och dit, Det finns födelsedagar och julafton, och det är perfekta dagar för att tillexempel önska sig en Spy-bag av sina föräldrar.
Jag skulle själv mer än gärna ha en märkesväska, för att det här med kläder är ett intresse, precis som folk lägger ner flera flera tusen på handollsutrustning och sportcuper.
Min mamma vet att det är viktigt för mig och skulle säkert sponsra mig om jag frågade om det. Vi är långt ifrån välbärgade. Gör detta mig till en bortskämd snorunge? Som sagt, Studiebidraget ligger på 1050, och det räcker inte lågnt. Jag har ett jobb, hjälper till i hemmet och kämpar hårt med skolan. Är det då så sjukt hemskt om ens föräldrar ger en en present?

Sen är det väl upp till alla att själva bestämma vad deras pengar ska gå till; Vissa vill ha dpengarna där de kan se dem -I garderoben, andra vill skämma bort sina älskade barn, vissa vill ägna sitt liv och ekonomi åt fotboll, andra vill spara sina pengar eller resa.

Och som sagt det här med att surfa mycket... När man väl har lite fritid över från träning, skola/jobb och sysslor så tar man det gärna lite lugnt. Genom att sitta framför datorn några timmar? läsa en modetidning? Sova? Det handlar om intressen och prioriteringar. Är ens blogg det bästa och mest avkopplande man vet, är det klart man bloggar!


Förlåt att jag skrev så långt, men jag ville bara ha det sagt! hoppas nån orkar ta dig igenom skiten ;)

2006-05-27 @ 16:15:23
URL: http://murdle.blogg.se
Postat av: Sandra

Har inte läst det andra skrivit nu utan ville bara göra en kommentar angående att bloggning tar tid. Jag lägger ner ytterst lite tid på min "modeblogg". Jag vet ju redan var jag hittar allt. Tar ju 2 min att hitta en bild att blogga om =)

2006-05-27 @ 16:38:11
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: madeleine

håller med om modebloggar

2006-05-27 @ 17:20:13
URL: http://madeleinee.blogg.se
Postat av: Thèrése

AVUNDSJUKA ... är ordet för dena diskussion... Vad spelar det för roll om man är 30 år & har jobbat ihop sin Birkin väska eller om man är 16 år och fått den av mamma & pappa? Är väskan mer värd för att man jobbat för den? Bullshit! Det där är bara ännu ett tecken på den svenska avundsjukan ... Och vem säger att det är mer "status" eller vad man ska kalla det att äga en dyr väska eller en från H&M ... Låt alla "16-åringar" vara i fred med sina Fendis & Birkins .. de kommer antagligen få fler av sina föräldrar.. Och medans kan juh ni andra jobba häcken av er i några år för att ha råd att köpa era! Tack & Hej!

2006-05-27 @ 22:06:07
Postat av: bruden

Avundsjuka? Jag är inget annat än GLAD att jag inte är bortskämd, tror inte man mår bra av det.
Därmed inte sagt att Sigrid är bortskämd. Ingen här har ju faktiskt ingen aning om hur hon är uppfostrad.

2006-05-27 @ 23:35:54
Postat av: Veronica

jag håller med Therese, ni är så avundsjuka.

2006-05-28 @ 08:10:57
Postat av: Stina (igen)

Oj vilken het diskussion det har blivit.. Och förmodligen välehövd (annars skulle den väl inte hålla på så länge?)

Jag tolkar det inte som om Sophies inlägg handlar om Sigrid (for the record: det finns fler tonåringar med spybags här på bloggen) utan om fenomenet modebloggar. Hur folk har tid att lägga ner så mycket på bloggen. Min egen blogg är långt ifrån de mest väluppdaterade och jag spenderar ändå åtskilliga timmar åt bloggandet. Det blir till ett beoende, man vill ju förbättra sin blogg hela tiden.

Till den andra delen av diskussionen. Det måste inte vara skillnad att arbeta och spara ihop till en väska (eller en bil, en resa, en lägenhet eller något annat som det krävs en hel del pengar att få tillgång till) och att bara få den huxflux (typ i present). Personligen ska jag köpa en väska till hösten för mina ihopsparade pengar, men å andra sidan fick min syrra en gucci av mig i 20-års present. Just i vårt fall tror jag att min syster o jag kommer uppskatta våra väskor lika mycket. Jag tror att det handlar mer om uppfostran och livssituation än väskorna isig. Jag och min syster har jobbat extra sedan 16 års ålder och har alltid lärt oss att spara ihop till det vi vill ha. Vi har varit mycket bortskämda på kärlek men har inte bara fått det vi pekat på.

Jag tror att det handlar om vad hur man värdesätter det man har (vilket jag absolut tror att Sigrid gör btw). För en väska för flera tusen är inget någon flicka borde se som självklart.

2006-05-28 @ 10:08:44
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: Stina(igen igen)

Såg förresten att du var omnämnd i aftonbladet klick med ditt blingbling. Grattis gumman!

2006-05-28 @ 13:32:51
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: sweet

Att blogga är väl inte något sämre intresse än att titta på teve.. jag tycker att det kan vara kreativt och skönt att skriva av mig lite då och då.

Och så typiskt svenskt att folk sitter och spekulerar i om en väska är äkta eller inte, jag tycker att det är kul med folk som har snygga och dyra acessoarer. Och jag tror inte att man blir en sämre eller slappare männsiska bara för att man får en birkin eller spybag av sina föräldrar.. men visst, det är klart att det föder en del avundsjuka.. men så har det ju alltid varit i det här landet.

2006-05-28 @ 18:01:10
Postat av: :)

det är ju bra att tillägga att hon inte köpte den ny utan begagnad.. sen om den även då kostar en mindre förmögenhet så är det ju upp till var och en vad man vill lägga pengarna på. vissa är mer rika än andra, så är det bara!

ni som kommenterar om att alla är snorungar som håller på sådär kanske inte behöver uttala sig då ni troligtvis inte känner dem ni "pratar" om!
tack och hej :)

2006-05-28 @ 22:36:32
Postat av: mikaela

alltså.. det snackas om att folk är bortskämda hit och dit och oj vad synd det är om sigrid (?)
men missar inte alla poängen?!!

det handlar inte om ifall den där tjejen har en väska eller intedet handlar om att dagens 16 åringar!! springer runt på stan som årets allan ballan och tror att de har köpt sig ett rikt och framgångsrikt liv tack vare väskan! jag avundas de som har tålamodet att spara ihop pengar till en sådan väskan men skulle personligen aldrig göra det!
kanske är det för att jag är medveten om att den väskan jag köper skulle ge mat till en hel by i tanzania!? (där för övrigt mer än hälften av befolkningen lever på 1 dollar = 8kr per dag)

de som äger dessa väskor hoppas jag verkligen ser till att de gör något annat viktigt för sina pengar!!!!
självklart ska man unna sig själv saker, men glöm inte bort att det finns fler människorän dig själv! (riktat till alla som läser!)

hade bra!

2006-05-29 @ 00:15:05
Postat av: sweet

Mikaela: det skulle inte lösa problemet i tanzania bara för att folk skänker pengar till välgörenhet istället för att köpa väskor. Problemet är mer politiskt strukturellt.

2006-05-29 @ 06:02:07
Postat av: madelen

Om nu du hade sparat ihop till en väska som hör till kategorin LYX varför skulle ingen annan kunna jobba, knega, spara till sin drömväska? Du har verkligen inte tänkt igenom inlägget ett dugg.

2006-05-29 @ 07:58:47
URL: http://pixiebacteria.blogspot.com/
Postat av: madelen

Men förresten, smart drag ifall du vill få fler läsare, kan man inte locka dem på ett hederligt sätt måste man nämna ett namn som lockar läsare. Sigrid var ett ypperligt val! - Du har isånnafall lyckats!

2006-05-29 @ 08:02:17
URL: http://pixiebacteria.blogspot.com/
Postat av: Persita

Bra sagt Sweet!

2006-05-29 @ 10:31:36
URL: http://persita.blogg.se
Postat av: emma

Jag tycker denna diskussionen har gårr lite förlångt. Jag menar, det verkar som helt fullt vuxna människor är avundsjuka på en 16-åring. Sedan inte nog med ni sätter Sigrid som syndabock bara för att hon råkar ha en dyr väska. Vem orkar bry sig om vem som har vad.

Visst jag kan tycka att det är skumt med alla modebloggar som skriver om att de shoppar hela tiden, men är det inte deras ensak om vad de väljer att lägga pengarna på. Om det nu är så att de vill ha en jättedyr väska så får de väl ha det. Det är väl inte hela världen lr?

En sak till vem fan bryr sig om var pengarna kommer i från? visst det finns de som får saker från sina föräldrar, men att det skulle vara mer värt om man jobbade i hop sina pengar. Det köper jag inte riktigt.

Det är för mycket Jäntelagen över hela den här diskussionen.

2006-05-29 @ 12:02:35
Postat av: agnes

Du ska köpa toppen och ha en snygg scarfs till och en kort marinblå kavaj till som också är kort i ärmarna kavajen får gjärna ha ett gammalt vintage internatskoleemblemn på bröstfickan.
En kort tunn skinnkavaj till funkar också
hoppas du inte tänker att jag är en liten snorunge som tror jag vet allt om fashion. Jag tyke bara att det skulle vara fint. Och som du själv skrev den är ingen festtopp men ändå lite för avklädd till vardags
ha det bäst! /en trogen varjedag-läsare av din blogg,agnes

2006-05-29 @ 13:14:41
Postat av: agnes

Du ska köpa toppen och ha en snygg scarfs till och en kort marinblå kavaj till som också är kort i ärmarna kavajen får gjärna ha ett gammalt vintage internatskoleemblemn på bröstfickan.
En kort tunn skinnkavaj till funkar också
hoppas du inte tänker att jag är en liten snorunge som tror jag vet allt om fashion. Jag tyke bara att det skulle vara fint. Och som du själv skrev den är ingen festtopp men ändå lite för avklädd till vardags
ha det bäst! /en trogen varjedag-läsare av din blogg,agnes

2006-05-29 @ 13:15:15
Postat av: Petra

Haha, min pappa säger exakt likadant - han blir chockad om jag säger att jag betalade 500 : - för en väska, när det egentligen var 5000 : -... jag & min syrra måste alltid hitta på "nya priser" för att han inte ska få en hjärtattack..


det är inte så att han inte har råd att köpa såna dyra saker till oss barn, snarare som du säger att det är pengar som kastas i sjön...


men haha ibland kan ha komma hem med en armanikavaj för 2500 : - "som han ska ha hela livet och han köper ju så sällan kläder" och då är det plötsligt okej... haha..

2006-05-29 @ 13:15:54
URL: http://shecity.blogg.se
Postat av: Sannossi

Underbar diskussion... ;)

Skor till salu:
http://sannossi.blogg.se/290506135112_salu.html

2006-05-29 @ 13:55:11
URL: http://sannossi.blogg.se
Postat av: hur orkar man?

herreguuud vilken diskussion... det här är det löjligaste jag läst, tack alla för att ni gett mig insikten att sluta läsa så kallade modebloggar. det är ju mest skitsnack ändå.

2006-05-29 @ 14:42:30
Postat av: breath

en armanikavaj för 2500:-? Låter lite billigt tycker jag..

2006-05-29 @ 16:30:15
URL: http://breath.blogg.se
Postat av: Carin

okej, jag tycker att du borde hålla dig till sånt som är din business. Visst får man skriva vad man vill på sin blogg, och tycka vad man vill desseutom, men detta kan man göra utan att ha en taskig ton i det.
Har man jobbat ihop så mycket pengar under sitt liv så att man utan problem kan ge sin dotter en dyr märkesväska ska man väl få göra det, det stör väl inte dig, eller?
Desseutom är det väl upp till bloggaren själv hur mycket tid man vill lägga ner på bloggandet. Lägger man ner mycket tid gör man det antagligen för att man tycker att det är roligt, och då är väl allt som det ska!

Suck!

2006-05-29 @ 21:08:03
URL: http://carins.blogg.se
Postat av: mikaela

jag antar att både sweet och persita har varit i tanzania (alltså inte zanzibar) och sett hur det är?
eftersom ni är SÅ väl medvetna om hur det "egentligen" fungerar!?
antagligen tycker väl ni att det är onödigt att skänka pengar överhuvudtaget... eftersom allt ändå har med "politisk instabilitet" att göra?!
inga länder är fattiga - på riktigt - eller hur tjejer?

smart, nu har ni tänkt färdigt för det här året va (: ?

man kan ju alltid hoppas.......

2006-05-29 @ 23:03:20
Postat av: Persita

Ja de är väl du som inte förstår bättre än att bara anta att jag menade de inlägget, Hon har ju faktiskt 2 ;) Kul att de är just Tanzania också, där jag faktiskt har varit & hälsat på min familjs 3 fadderbarn i Dar es Saalam, underbar upplevelse =). & Nej, vi har inte skänt miljoner, men tillräckligt.. De har väl antagligen inte du gjort... Men å andra sidan, sånt har väl du ingen aning om eftersom du tänkte för hårt i början av året så din "1 gång" är förbrukad?

2006-05-30 @ 06:34:31
URL: http://persita.blogg.se
Postat av: Christine

Till Mikaela: Att skänka pengar till sådana länder är ofta både waste of time & money. Mer än hälften stoppas vid gränsen och det tar "regeringen" hand om. Oftast har dessa länder en ledare som tar åt sig alla medel som skickas för att hjälpa. Även folkets tillgångar och inkomster tar de. Hjälporganisationer som inte har representanter vid gränsen förlorar cirka hälften av det de skickar ner. Både stadsmän, lokala gerillagäng och militär snor åt sig det som är värdefullt och av intresse. vill man hjälpa ska man ta reda på vad för organisationer som följer med från början till slut. eller åka ner och hjälpa själv!
Så tyvärr är det av politiska skäl som många inte skänker pengar, iafl de som är gamla nog att veta hur det ligger till =) Ta reda på fakta så kan du ju komma tillbaka sen och knäppa någon på näsan!

sen tycker jag att det är så löjligt med alla som sitter och skriver en massa om människor de inte vet någonting om. sluta vara så jävla töntiga och låt folk ha för jäkla väskor de vill!

2006-05-30 @ 09:44:41
URL: http://chrisse.blogg.se/
Postat av: Christine

glömde säga också att allt är relativt. vi har lite bättre ekonomi här i sverige och kan inte jämföra oss med ett av de fattigaste länderna i världen =) man kan ju inte gå och ha dåligt samvete för att man föddes i "rätt land" och lever bra och utan krig och svält. jag är GLAD och tacksam för det. det finns krig och ALLA vet att folk är fattiga. Om du går runt och säger att folk struntar i det, då är du inte bara dum, men jag undrar då hur gammal du mikaela egentligen är. 12?

2006-05-30 @ 09:49:31
URL: http://chrisse.blogg.se/
Postat av: Angelica

Tack Sophie, jag ska radera det jag skrev också. Detta har urartat totalt och har ingenting med varken dina, mina eller Yenny's personliga åsikter att göra längre.

2006-05-30 @ 19:13:08
URL: http://www.blondieangel.blogg.se
Postat av: Anonym

Sigrids Birkin och Spy Bag är inte äkta (enligt mycket säkra källor) det är allt jag vill säga, därmed kan denna diskussion avslutas här och nu!

2006-05-31 @ 15:14:38
Postat av: Therese

ok, jag som är en lantlolla och tycker det är modehets kan då bara tänka mig hur det är i Stockholms "mer välbergade områden", måste vara press på att ha alla "it" grejjor!! Och om jag nu hade haft välbergade föräldrar och jag ville ha "it" stash tror jag att mina föräldrar hade gett mig det oxå..
Mina föräldrar har alltid försökt ge mig det jag velat ha, och då kan jag tänka mig att så är även fallet för personer med välbergade föräldrar. Har man gott om $ så lär det ju inte svida i plånkan när ens barn ber snällt med sina bedårande bambiögon om en sak man "bara måste" ha!
Sedan skulle aldrig mina föräldrar ge mig något sådant dyrt och jag skulle alddrig heller ha råd med det men jag kan erkänna jag är avis på människor som har det! MEN jag kommer aldrig någonsin snacka skit om dem för det!

2006-05-31 @ 16:37:19
Postat av: Anonym

inläggen som inte har någon länk, kan dom möjligtvis vara från samma person? alla verkar ju klanka ner på dig och hylla sigrid. hahaha, tragiskt.. hörru sophie, kan inte du kolla de där nummret som står ifall det är det, det skulle ju vara lite kul.

2006-05-31 @ 16:55:14
Postat av: Ninna81

Haha vilka inlägg! Många helt tagna ur luften... Har inte skrattat så mycket på länge! Hejja Sophie!!!

2006-05-31 @ 20:14:11
URL: http://ninna81.blogg.se
Postat av: Sofia

Appropå det Mikaela, Persita och Christine skrev så går det ju att diskutera om det är värt att skänka pengar eller inte, men oavsett så handlar det ju om att inse det störda i att vi utan problem spenderar motsvarande mat till en hel by på en enda väska. Det är inte försvarbart, men har man pengarna är det förstås svårt att låta bli.

I övrigt håller jag med om att det här spårat ur totalt. Sophies inlägg var väl ändå ganska harmlöst? Jag blev åtminstone nte provocerad. Däremot är det ju ordentligt hetsigt bland kommentarerna.

2006-06-01 @ 12:46:15
URL: http://sofiaovarlden.blogg.se
Postat av: Anonym

HON HAR FÖR I HELVETE INTE NÄMNT SIGRID! Håller med ovanstående där det står att det bara är ni som "försvarar" (mot vad?) som bara hänger ut Sigrid när ni skriver sådana saker. TÄNK

2006-06-02 @ 17:06:58
Postat av: Gloom

Jag säger som J-Lo... "I just wanted to sing a little song for you"

Alltså Sophies inlägg och alla kommentarer ifrån alla som inte fattat ett smack fick mig att tänka på en låttext jag skrivit och tänkte jag skulle dela med mig den till er:


KISSS'N MY OWN WEBSITE (eller i detta fall fashionblogg kanske)

My father gave me no love
but he gave a computer
and I've been blogging since that
but without anything to say

My heart have never spoken
I don't know who I am
I can be a loser
but I can also be a gay... I don't know

Ref: I'm chatting with a stranger
but I don't know what to say
I'm chatting with a stranger
but I don't know who I am
I'm chatting with a lady
but I can't express my feeling
I'm chatting with a lady
I don't know how feelings feel


I've never been outdoors
I don't know where it is
I've never seen the real world
I don't what it is

I'm used to use my fingers
but i've never used my fist
I'm breathing with an oxygen mask
eating liquid deliverypizza

Ref...

I never see my father
but he sends me lots of his stash
I'm used to meet my mother
Oh she loves to beat me up

so I ascape into my own world
filled with my computer
and I'm kissing my own website
and I think I'm rather cool...

are'nt I?


(All rights reserved GLOOMY PRODUCTIONS)

2006-06-02 @ 21:55:16
URL: http://gloom.blogg.se
Postat av: Vendela

Om Sigrids väskor är äkta eller inte är inte relevant. Kom igen, jag måste själv säga att jag är sjukt avundssjuk på dem! Varför skulle hon inte kunna ha en väska, herregud, det är bara en väska! Vad hon jobbar ihop till/hennes föräldrar betalar är inte någons busniess. Det handlar om prioriteringar, vissa köper en väska vissa köper en Smartcar, vissa köper en kolonilott.

2006-06-04 @ 13:14:58
URL: http://VendelaL.blogg.se
Postat av: Minnamarie

Hallå? Vem är sigrid?
Hon måste vara jättetuff eftersom
alla här inne pratar om henne!
Alla utom Sophie då.

2006-06-04 @ 19:05:29
URL: http://minnamarie.blogg.se
Postat av: Anonym

Åh guuuud vad glad jag är att jag inte har något sug efter märkesväskor!
Själv tänkte jag ta och investera i en ny spis, en kyl/frys och en bänkdiskmaskin. Och fortfarande har jag då inte kommit upp i kostnaden av en ynka Birkin... men jeeeez vad mycket mer nytta och glädje för pengarna!
Präktig jag... (och ändå har jag snygga läderväskor, det ni!).

2006-06-27 @ 17:15:36
URL: http://www.shessovain.blogspot.com
Postat av: baccarat

Well goulash online baccarat.

2006-07-31 @ 11:12:41
URL: http://www.ajcarvelli.com/07/baccarat.html
Postat av: Nora

har du tänkt på att alla dessa 16-åringar också kan ha sparat och jobbat i hop till sin väska, precis som du?

2007-01-02 @ 20:03:40
URL: http://aife.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0